Dansportalen intervjuar Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska Balettskolan

DANSPORTALEN: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige chef Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur Sebastian vill utveckla Svenska Balettskolan in på 20-talet.

Du har ju själv varit elev på skolan, hur var ditt första möte med skolan när du började?

Mitt första möte var det där provet man skulle göra. Jag åtta år, för på den tiden började man när man gick i trean och man gick på kvällar på Stora Teaterns balettelevskola.

Jag hade ingen aning vad det var jag gav mig in på, men det var någonting med den där gamla salen med gamla balkonger. Vi fick ett kuvert och utan att egentligen veta vad det var, så var det bara häftigt att bli antagen till någonting.

Vad är du mest stolt över när det gäller den här 70-åringen?

Jag tror att jag är mest stolt över att när vi skulle gå igång och förbereda inför vårt 70-års jubileumsår, ville vi få tag i alla gamla elever och gärna alla elever som har gjort karriär inom dansen. Några har vi koll på, men många har man inte koll på och jag är väldigt stolt över att den listan är så enormt lång med elever som sedan lyckades med dansen som yrke.

70 år är ju lång tid, men under de senaste 25 åren är det många som faktiskt fortfarande är ute och jobbar. Jag blev inte överraskad, men väldigt stolt över att vi var så många elever som har fått göra karriär.

Läs hela Thérèse Engs intervju med Svenska Balettskolans konstnärliga chef på Dansportalen