Se hela Nötknäpparen på SVT Play – en balett för hela familjen med dansare från Kungliga Baletten och Svenska Balettskolan

På julafton 24 december 2019 kl 19.45 visades Nötknäpparen från Lorensbergsteatern på SVT2 och kan ses på SVT Play fram till 21 juni 2020.

Föreställningen är inspelad på Lorensbergsteatern med solister från Kungliga Baletten och Berlin State Ballet, tidigare dansare från Den Kongelige Danske Ballet och GöteborgsOperans balett samt danselever från Svenska Balettskolan i Göteborg och Kungliga Svenska Balettskolan. Koreografi Sebastian Michanek.

En julig nyinspelad dansföreställning med sagoscenografi, vackra kostymer och Tjajkovskijs älskade musik. Clara och hennes nötknäpparsoldat bjuds på ett fantastiskt äventyr och får möta en armé av råttor, samtidigt som de går vilse i en snöstorm och besöker ett pepparkaksslott där julens alla sötsaker får liv.

Förra året såldes alla föreställning slut och i år har en extra föreställning satts in på grund av det höga biljettrycket på Lorensbergsteatern i Göteborg!

Sänds på SVT

Nu får också hela Sverige möjlighet att följa med Clara och Nötknäpparen på deras juläventyr då SVT visa hela baletten på SVT2 på julafton, annandag jul samt på SVT Play.

SVT2 JULAFTON 24 december 19.45
SVT2 ANNANDAG JUL 26 december 17.15
samt i SVT Play mellan 23 december – 21 juni

Nötknäpparen

Uruppförandet skedde den 18 december 1892 på Mariinskijteatern i Sankt Petersburg med libretto av Marius Petipa och koreografi av Lev Ivanov. Som bygger på berättelsen Nötknäpparen av E.T.A. Hoffmann. Den svenska premiären ägde rum på Kungliga Operan i Stockholm den 28 november 1929.

Idé och koreografi av Sebastian Michanek, tidigare solistdansare vid både Kungliga Baletten i Stockholm och Den Kongelige Ballet i Köpenhamn. Sebastian har själv dansat prinsen i Nötknäpparen i olika versioner och skapar nu en helt ny svensk version som bygger på originallibrettot.

Roller

Prinsessan: Elisa Lons, dansare från Kungliga Baletten
Prinsen: Jérémie Neveu, dansare från Kungliga Baletten
Sockerfen: Vivian Assal Koohnavard, dansare från Berlin State Ballet
Drosselmeyer: Sebastian Michanek, tidigare dansare vid Den Kongelige Ballet
Clara: Elin Roos, elev från Svenska Balettskolan
Nötknäpparsoldat: David Didkovsky Mikadze, elev från Svenska Balettskolan
Råttkungen: Arthur Lagercrantz, elev från Svenska Balettskolan

Samt tidigare dansare från GöteborgsOperans balett och danselever från Kungliga Svenska Balettskolan och Svenska Balettskolan Göteborg

Dansare från Kungliga Baletten

Balettens stora pas de deux dansas av två gästdansare från Kungliga Baletten, Elisa Lons och Jérémie Neveu, som båda kommer från Frankrike. Kungliga Baletten grundades 1773 och är ett av världens äldsta balettkompanier. I denna uppsättning gestaltar de Clara och hennes nötknäpparsoldat förvandlade till en prinsess och prins.

Dansare från Berlin State Ballet

Sockerfen dansas av Vivian Assal Koohnavard som arbetar som dansare i Berlin State Ballet, Tysklands ledande balettkompani. Vivian kommer själv från Svenska Balettskolan i Göteborg och har även dansat vid den Norske Nasjonalballetten.

Dansare från Den Kongelige Danske Ballet

Den tidigare dansare från Den Kongelige Danske Ballet Sebastian Michanek gestaltar Claras farbror Drosselmeyer. Den Kongelige Danske Ballet grundades 1748 och är känd för sin Bournonville-tradition. Sebastian har även dansat vid Kungliga Baletten och Australien Ballet.

Dansare från Stora Teaterns balett och GöteborgsOperans balett

Flera tidigare dansare från Stora Teaterns balett och sedermera GöteborgsOperans balett medverkar i denna uppsättning av Nötknäpparen och har alla dansat i Nötknäpparen när den spelades på Storan och på GöteborgsOperan. Stora Teaterns balett var Göteborgs egna balettkompani mellan 1920 och 1994 när baletten flyttade över till Operan och blev GöteborgsOperans balett fram till 2012. Numera har Operan ingen egen balettrepertoar och kompaniet har bytt namn till GöteborgsOperans danskompani och är nu Nordens största och ett av Europas främsta moderna danskompanier.

Uta Güttler som i denna uppsättning spelar skollärarfrun var den sista dansare som dansade sockerfen/prinsessan i Pär Isbergs uppsättning av Nötknäpparen på GöteborgsOperan. Arman Ersin Aycan som i denna uppsättning spelar skolläraren dansade råttkungen vid den gamla uppsättningen på Storan och samma råtthuvud är nu restaurerat och används igen i denna uppsättning av Nötknäpparen.

Danselever från Kungliga Svenska Balettskolan

Yrkesdansarelever från Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm kommer till Göteborg för att dansa den klassiska blomstervalsen som i denna uppsättning utgörs av ett polkagrishov och är koreograferat av assisterande koreograf Terry Wright från England.

Danselever från Svenska Balettskolan i Göteborg

Alla barnroller och den större unga ensemblen dansas av elever från Svenska Balettskolan i Göteborg. Utbildningen är en elitutbildning i dans inom den vanliga grundskolan (åk 4-9) och är en förberedande yrkesdansarutbildning med regeringsuppdrag att utbilda nästa generations dansare för scener både nationellt och internationellt.

Se även dokumentären “Vägen till Nötknäpparen”

Följ med bakom kulisserna på Nötknäpparen! I dokumentären får publiken följa dansarnas, elevernas och hela produktionens arbete från repetition till premiär.

Se dokumentären på notknapparen.se/vagentill