Nina Höglund, bitr. konstnärligt ledare för Svenska Balettskolan

Jag brinner för att utbilda unga människor i dans. Att föra över min danserfarenhet och medverka till att danseleverna utvecklar och växer i sin förmåga till att bli starka dansare, självständiga individer och scenkonstnärer. Jag vill se dem göra sina egna konstnärliga val och att de utvecklar sin dansteknik så att den blir fri utan begränsningar.

Nina Höglund är utbildad dansare och danspedagog. Hennes danskarriär domineras sedan tidigt 80-tal av medverkan i nyskapande kreationer av Sveriges mest framstående koreografer. I Östgötabaletten dansade hon i verk av bl a Birgit Cullberg, Vlado Juras och Jessica Iwanson. Senare, som frilansdansare, hade Nina ett nära samarbete med koreografer som Per Jonsson, Kenneth Kvarnström och Susanne Jaresand. Hennes sista dansuppdrag var i uppförandet av Per Jonssons ”Rivers of Mercury” och Mats Eks ”Lägenhet”.

I slutet av danskarriären gick Nina över till Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm som ledare och sedermera chef för den Nutida Moderna Inriktningen på skolan. I sin över 20 år långa gärning på Kungliga Svenska Balettskolan har hon varit den drivande kraften i utvecklingen av ett fundamentalt professionellt perspektiv på dansarutbildning för såväl balett som modern nutida dans.

Nina är utbildad som danspedagog vid Danshögskolan i Stockholm (DOCH/UNIART). Hon har även studerat specialtekniker – Cunningham-teknik, Horton-teknik och Limon-teknik – på plats i New York. Parallellt med sin danspedagogiska gärning har Nina varit djupt involverad i ledning och utveckling av såväl den pedagogiska institutionen och den moderna nutida dansen som helhet, bl.a. genom medverkan i den statliga Dansarutredningen ”Ta klass”, som representant i Rådet för Dansarutbildning och i ett stort antal juryuppdrag både i Sverige och utlandet.

Porträttbild foto: Emmy Jonsson