Många sökande till Svenska Balettskolan inför läsåret 2019/2020

För att kunna börja på Svenska Balettskolan behöver man göra en audition / färdighetsprov inför en dansjury. Inför höstterminen 2019 sökte 128 barn från hela regionen. 36 barn blev antagna av Skolverkets dansjury. Totalt kommer Svenska Balettskolan ha ca 90 elever för läsåret 2019/2020, fördelat på årskurs 4-9.

Det är otroligt roligt att så många barn från regionen har lust att söka till Svenska Balettskolan. De flesta söker till åk 4 som är den bästa åldern att börja utbildningen, men även barn i andra åldrar söker till ströplatser i åk 5-9, berättar Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska Balettskolan.

På Svenska Balettskolan går alla elever i mindre elevgrupper och läser grundskolans normala teoriämnen varvat med balett, modern nutida dans, street och andra dansstilar. Efter åk 9 har eleverna behörighet att söka till alla gymnasieprogram, på samt sätt som andra grundskolor.

Läs mer om hur du söker till Svenska Balettskolan här