Många sökande till läsåret 2018/2019!

Nu är ansökningstiden slut för att söka till Svenska Balettskolan. ”Det är otroligt roligt att det är så många sökande till skolan. Intresset har varit jättestort. Nästa år firar skolan 70 år och det kommer bli ett speciellt läsår för våra elever”, säger Sebastian Michanek, konstnärlig chef på Svenska Balettskolan i Göteborg.

Under läsåret har skolans elever åkt ut på en dansturné med föreställningen Cirkusbaletten. Turnén har gått till skolor i Alingsås, Skene, Kungälv, Partille, Kungsbacka, Frillesås, Särö, Sävedalen, Göteborg och Mölndal. Skolan planerar redan i höst att komma ut till ännu fler skolor och kommuner. ”Det har varit både kul och lärorikt för våra fina danselever att få uppträda och dansa tillsammans med alla dessa dansintresserade barn som vi träffar under vår turné i regionen”, fortsätter Sebastian. Föreställningen har även visats flera gånger på Frölunda Torg och i Nordstan där shoppande familjer fått möjlighet att ställa frågor om utbildningen.

Alla sökande till skolan måste först bestå en audition som består av båda dansprov och hälsoundersökning innan de kan börja på skolan. Skolverket utser varje år en internationell jury som bedömer dansprovet. Det är endast några få som sedan får möjligheten att börja. Då skolan är en elitutbildning i dans har regeringen lagt ett tak på 115 platser i åk 4-9. Det gör skolan unik med små undervisningsgrupper och en gemenskap som sträcker sig genom samtliga årskurser.

Audition till skolan äger rum 19-23 april 2018.