Danspersonal

Dansarutbildningen - Svenska Balettskolan

Här presenteras skolans dansledning, danslärare, gästlärare,

ackompanjatörer och övrig danspersonal.

Dansledning

Danslärare

Gästlärare

Ackompanjatörer

Övriga avdelningar

För skolans teoripersonal klicka här

DANSLEDNING

Sebastian Michanek

Konstnärlig chef

Jag älskar att hjälpa unga människor utvecklas till deras fulla förmåga. Jag tror på att hög kvalitet och engagemang kommer genom att förstå potentialen hos varje enskild elev.

Sebastian Michanek har en bred erfarenhet som dansare och ledare. Han har vunnit Eurovision Young Dancers i modern nutida dans, dansat ledande roller i de stora klassiska baletterna och gestaltat historiska roller på Ulriksdals och Drottningholms slottsteatrar. Genom sin danskarriär har Sebastian arbetat med vår tids största koreografer och dansat med Kungliga Baletten, Royal Danish Ballet, The Australian Ballet, Arena di Verona Ballet samt som gästdansare runt om i Europa.

Sebastian Michanek har 9 års erfarenhet som konstnärlig chef för The Gotland International Dance Seminar och har också arbetat som europeisk chef, coach och mentor inom näringslivet både nationellt och internationellt.

Läs mer om Sebastian här

Nina Höglund

Bitr. konstnärlig ledare, dansutbildning

Jag brinner för att utbilda unga människor i dans. Att föra över min danserfarenhet och medverka till att eleverna utvecklas och växer i sin förmåga att bli starka dansare, självständiga individer och scenkonstnärer. Jag vill se dem göra sina egna konstnärliga val och utvecklar sin dansteknik så att den blir fri utan begränsningar.

Nina Höglund är utbildad dansare och danspedagog. Hennes danskarriär domineras sedan tidigt 80-tal av medverkan i nyskapande kreationer av Sveriges mest framstående koreografer. I slutet av danskarriären gick Nina över till Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm som ledare och sedermera chef för den Nutida Moderna Inriktningen på skolan.

Läs mer om Nina här

Ola Beccau

Bitr. konstnärlig ledare, danshälsa

Det finns inget mer inspirerande än att arbeta med ungdomar som lägger sin själ, hjärta och engagemang i dansen – det är magiskt. Att bygga sin identitet med dansen ger fantastiska möjligheter att förstå det unika i sig själv och på samma gång förstå vad det innebär att vara en del av en större helhet.

Ola Beccau är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och Danshögskolan i Stockholm samt vid ABT i New York och har en professionell karriär som dansare bakom sig i bl a Östgötabaletten, KCDC och Adekwhat.  Han är en flitig gästlärare hos Alvin Ailey, Skånes Dansteater, Random Dance, Vietnam National Ballet, Vanemuine Ballett m fl.

Ola har även varit balettmästare vid Dansk Danseteater, arbetat med naprapati på Kungliga Operan i Stockholm, som danslärare vid Balettakademiens yrkesdansarutbildning i Stockholm och som universitetslektor vid danslärarutbildningen i Piteå.

Louise Sjöstedt

Bitr. konstnärlig ledare, scenisk utbildning

Det är en ynnest att få arbeta med barn som är så drivna och seriösa i sitt artisteri, och fortfarande har den otroliga kreativitet som endast barn har. Mitt mål är att ge dem verktygen att behålla den förmågan genom hela sin karriär.

Uppvuxen i en teaterfamilj med både balett, teater och sång, dansade Louise som barn men gled som vuxen in på sången och teatern. Utbildad operasångerska vid Malmö Musikhögskola, Högskolan för Scen och Musik i Göteborg samt The Royal Academy of Music, i London. Har jobbat som solist både inom opera, operett och musikal på konserthus och teaterscener runt om i Europa. 

Roligaste uppdrag: Bjöds in att ge en privat soaré för drottning Elisabeth II av England på hennes sommarresidens Palace of Holyroodhouse.

Anna Melin

Kostymör och gruppledare för kostymavdelningen

Anna Melin är utbildad skräddare, kostymdesigner och makeupartist. Hon har haft många uppdrag inom film, tv och teater på bl a GöteborgsOperan, Göteborgs Stadsteater, Folkteatern, SVT och Gothenburg Film Studios.

Sedan 2003 har Anna byggt upp och organiserat skolans kostymavdelning, där hon även designar och tillverkar kostymer och mask till skolans olika föreställningar inom den sceniska utbildningen.

Artur Gnutek

Ackompanjatör och gruppledare för ackompanjatörer 

Det viktigaste för elever i 10-15 års åldern är att behålla sin nyfikenhet och lekfullhet. Att de vågar vara sig själva och bejakar sin personlighet.

Artur Gnutek kommer från en musiker- och konstnärsfamilj, och visade tidigt intresse för att spela piano. Artur har en bred erfarenhet som ackompanjatör för klassisk balett, scenisk folkdans och modern nutida dans. Han har spelat för ett flertal danskompanier och skolor som Skånes Dansteater, GöteborgsOperan, Svenska Balettskolan i Malmö, Danscenter, Angeredsgymnasiets dansaryrkeslinje och Glenda Ravn balettskola.

Artur har även deltagit i pianotävlingar och musikfestivaler samt vid kammarmusik och pianorecitaler både i Sverige och utomlands, samt arbetat som pianopedagog och musiklärare.

Karin Larsson

Producent

Levande musik, glädje, skratt, barn, ungdomars och personalens brinnande intresse för dans, rörelse, nya möten, utmaningar och föreställningar. Ingen dag är den andra lik. Det är det som gör Svenska Balettskolan speciell och som fångat mitt intresse.

Karin är i grunden utbildad fritidspedagog och har arbetat som pedagog i ca 10 år.  Den erfarenheten tar hon med sig och drar nytta av i rollen som producent på Svenska Balettskolan.

 

DANSLÄRARE

Emma Idén

Danslärare i klassisk balett

Att få dela med sig av sin erfarenhet och glädje till eleverna är ett arbete med stort ansvar. Samtidigt är det ett enormt privilegium att få vara med om att forma och uppleva nästa generations dansare. Att dansa är att leva – inte bara överleva!

Emma Idén har senast jobbat som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Piteå.  Emma är utbildad dansare sedan 10 års ålder på Kungliga Teaterns Balettelevskola och Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Emma har alltid varit intresserad av undervisning och jobbat med det parallellt som aktiv dansare. Hon har vidareutbildat sig till pedagog på Danshögskolan och har undervisat i främst klassisk balett sedan 2003 runtom i Sverige och som gästpedagog utomlands.

Under sina tjugofem år som dansare har Emma varit anställd vid Kungliga Operan, Den Norske Opera, Malmö Stadsteater, Kungliga Dramaten  samt i ett flertal fria projekt.

Jenny Malmborg

Danslärare i improvisation och modern nutida dans

Symboliken och estetiken vandrar hand i hand, i ett lustfyllt fantasifullt land. Känslorna är inuti och utanför, långt ifrån fast nära tillhands. Något berör mig genom DANS.

Jenny Malmborg är utbildad vid Malmö Stadsteaters Balettelevskola (idag Malmö Opera) och Balettakademien. I Malmö har hon medverkat i flera stora helaftonsbaletter, som Napoli och Törnrosa. Hon har även varit verksam i internationella danskompanier.

Jenny är utbildad danspedagog vid Danshögskolan i Stockholm och har varit verksam som pedagog i över 20 år.

Jon Ugarriza

Danslärare i klassisk balett

I am very passionate about my role as a dancer, choreographer and educator of the new generation of dancers. I believe that learning new styles as well as finding new ways to share my experience and knowledge with future stars is essential for their creative development and full potential. I thrive on working in a professional dynamic team of individuals with different strengths and personalities connected by passion for the art of dance.

Jon Ugarriza has worked with the Victor Ullate Ballet, Zaragoza Ballet, English National Ballet, Tetsuya Kumakawa K- Ballet Company (Japan), the National Ballet of Portugal, Deutsche Oper Berlin, Staatsballet Berlin and the Basel Contemporary Ballet in Switzerland. Jon is also a member of the Jury of Diputación Foral de Bizkaia. As a choreographer he has developed pieces for top performers at the Royal Ballet, English National Ballet, Staats Ballet Berlin, Opéra de Nice, Ballerische Staatsoper, Joffrey Ballet in Chicago and the New York City Ballet.

Jon has a degree in Choreography and Dance Technique Performance from the Ministry of Education and the American Ballet Theatre® National Training Curriculum in New York.

Jaime Hickey

Danslärare i klassisk balett 

I am passionate about helping young dancers strengthen their technique, develop their artistry and to find what makes them unique. It’s a truly special experience to guide these young dancers on their journey towards their goals.

Jaime Hickey received her training at Walnut Hill School for the Arts and at the Jacqueline Kennedy Onassis School at ABT under the direction of Franco DeVita and Raymond Lukens. Upon graduation from the JKO School, Jaime joined American Ballet Theatre II directed by Wes Chapman and performed White Swan Pas De Deux, Raymonda, George Balanchine’s Allegro Brilliante, Carnival in Venice and Jerome Robbin’s Interplay.

Jaime then joined the Joffrey Ballet of Chicago. Here, her repertoire included Lar Lubovitch’s OTHELLO, Aria II in George Balanchine's Stravinsky Violin Concerto, Robert Joffrey’s The Nutcracker, Frederik Ashton’s Cinderella, Ronald Hynd’s The Merry Widow, Nijinsky's The Right of Spring and Yuri Possokhov's Don Quixote. She also danced with Ballet West and performed in the Sleeping Beauty, Swan Lake and Giselle.

Jaime is an ABT® Certified Teacher of the ABT® National Training Curriculum and most recently Jaime was a faculty member at the Jacqueline Kennedy Onassis School at ABT.

Geoffrey van Dyck

Jonne Covers

Gästlärare

I can hardly think of anything more beautiful than the moment an aspiring dancer discovers how to go all in. Wherever they are in their process, that is where I aim to get them.

Jonne Covers is a dancer, choreographer and teacher from the Netherlands, educated at ArtEZ University of the Arts (Arnhem, NL) and Högskolan för Scen och Musik (Göteborg, SE). Jonne works as a freelance dancer and choreographer in the independent contemporary dance field. In addition, she creates dancefilms that screen around the world. 

 Alongside Jonne specialized as a teacher in contemporary dance and improvisation. She was employed at several institutions, amongst which ArtEZ, Rijn IJssel (Arnhem, NL) and Danscentrum Väst (Göteborg, SE).

Mauro Rojas

Danslärare i modern nutida dans, improvisation och commercial dance

Jag vill genom min undervisning kunna påverka eleverna att utvecklas positivt och dela med mig av det mina lärare gett mig. Jag gillar dansyrket för att det är fredligt och miljövänligt och för att det ger positiva upplevelser till publiken.

Mauro Rojas har dansat i ett flertal danskompanier både i Sverige och internationellt. Han har arbetat som pedagog i över 30 år och skapat verk för bl a Svenska Balettskolan, internationella danstävlingar och invigningarna av Gothia Cup på Ullevi och Scandinavium.

Oliver Till

Danslärare i klassisk balett 

I have been incredibly lucky to have been taught by fantastic teachers who inspired me to achieve my best, personally and professionally. I feel humbled to have the opportunity to pass on that knowledge handed to me and my own experience of being a professional dancer to the next generation.

Oliver Till is a graduate from the Royal Ballet School and is former soloist at Birmingham Royal Ballet. During his time as a professional he performed a wide range of virtuoso and artistic roles, including Third Movement Principle (Dance House, D. Bintley), Lead Mandolin (Romeo and Juliet, Sir K. Macmillan), Brazilian Wooley Monkey (Still Life at the Penguin Café, D. Bintley), Dr Coppelius (Coppelia, Sir P. Wright) and Hilarion (Giselle, Sir P. Wright).

Oliver has coached students for competitions such as Youth America Grand Prix and is an ABT® Certified Teacher of the ABT® National Training Curriculum.

Roman Rumyantsev

Danslärare i klassisk balett och huvudlärare i scenisk folkdans

Det är en fantastisk belöning att få se elever utvecklas och nå sina mål. Våra elever är motiverade och fokuserade. Att se dem lyckas och bli antagna efter grundskolan till prestigefyllda yrkesutbildningar runt om i världen är en stor inspiration för mig.

Roman Rumyantsev har lång erfarenhet som balettdansare. Roman är tidigare solist vid Moscow City Ballet, Moscow Classical Ballet, Imperial Ballet och Kreml Ballet samt har gästat och samarbetat med bl a Moldova National Opera Ballet och Bolshoibaletten.

Roman hade tidigt en naturlig fallenhet för att undervisa och har under många år delat sin gedigna kunskap och erfarenhet i Sverige och internationellt. Roman är även utbildad inom scenisk folkdans och karaktärsdans i Ryssland och är huvudlärare i scenisk folkdans på skolan.

Matts Johansson

Matts Johansson

Lärare i musik

Det är oerhört inspirerande att få vara i en miljö där musikalitet visar sig på så många olika sätt; i sång, i rörelse, i skådespeleri – och att som trädgårdsmästare genom undervisningen så frön som kan gro och växa. Så att eleverna i framtiden kan bli självständiga och konstnärligt fria.

Matts kan sätta många titlar på sitt visitkort; körledare, dirigent, sångare, pianist, violinist, sångpedagog, musiklärare och medlem i Vokalkvartetten VOX, där han har sjungit allt från renässansmadrigaler till nutida konstmusik. Ensemblen har framträtt på det mest skiftande scener världen över.

Matts är idag verksam som kördirigent och körpedagog på många håll i Göteborg och anlitas ofta av körer för att inspirera och vitamininjicera körerna vokalt.

Matts kommer från Stockholm. Där gick han Adolf Fredriks Musikklasser och sjöng på Kungliga Operan i alla uppsättningar där det behövdes barn och ungdomar. Matts kan hoppa, sjunga och jonglera – samtidigt!

Tania Rodriguez

Danslärare i klassisk balett 

I love working in the dance studio. My inspiration comes from the dancers, their energy and love for dance. I love supporting and challenging my students’ spirited ambitions in their quest to gain skills in one of the most beautiful art forms in the world.

Tania Rodriguez är utbildad vid National Institute of the Arts INBA, i Mexiko, varefter hon dansade professionellt i Mexico City Ballet (Ballet Company for Youth) och vid National Ballet of Mexico (Compañía Nacional de Danza, México). Sin praktik och pedagogexamen fick hon i Canada National Ballet School Diploma-program TPPD (DIP) in 2006. Efter examen flyttade hon till Oslo för att undervisa studenter i klassisk balett vid Kunsthøgskolen i Oslo.

Med sin gedigna yrkeserfarenhet inom undervisning, program- och läroplansutveckling på gymnasienivå har Tania även arbetat med rehabilitering av skadade dansare och praktisk vägledning. Som professionell konsult har hon skapat oberoende workshops och kurser för studenter och danslärare, drivit talangutveckling, varit examinator. Hon har arbetat internationellt som jury och med instudering av unga tävlande i världens främsta danstävlingar.

Tanias undervisning fokuserar på att främja människors praktiska erfarenhet och kunskap ur ett helhetsperspektiv och med ett vetenskapligt och evidensbaserat synsätt.

Clara Bergendahl

Lärare i akrobatik och drama samt ackompanjatör för balett och modern nutida dans

Jag tror på en kreativ och utforskande miljö där varje individ får hitta sitt sätt att uttrycka sig på.

Clara tog examen i komposition från Högskolan för scen och musik i Göteborg 2020. Där fick hon utforska musiken och instruments möjligheter i olika sammanhang, vilket väckte intresset för musik i relation till sceniska framträdanden. 

Som fyraåring började Clara träna gymnastik och senare cheerleading på elitnivå vilket ledde till en tränarkarriär för barn och unga under tio år, i Stockholm och i Göteborg. Hon har även arbetat som akrobat på Liseberg.

Susanne Lindström

Danslärare i klassisk balett

Det är en härlig känsla när du plötsligt känner att du klarar av något som har varit svårt tidigare och att det samtidigt flyter på tillsammans med musiken. Stunden då allt gäller på scenen och alla är på plats – dirigenten, dansarna, strålkastarna och orkestern. Det är en underbar känsla!

Susanne Lindström förstod tidigt att dansen skulle vara en stor del av hennes liv. Teatern, musiken och scenen var något som lockade henne. Som dansare arbetade Susanne vid Malmö Opera (då Malmö Stadsteater), Thalia Dance Company Göteborg och som frilansdansare i Sverige och utomlands.

Susanne bestämde sig för att hon inte bara ville dansa själv utan även lära andra denna underbara konstart. Hon sökte sig till en av världens ledande balettskolor för att vidareutbilda sig till balettlärare vid The Royal Ballet School Teachers Training Course.

GÄSTLÄRARE

Geoffrey van Dyck

Geoffrey van Dyck

Gästkoreograf

My passion is to transmit what I learn and create. The imagination is there to be shared and allows me to develop myself. However nothing can be done without a good communication, patience, engagement and joy.

Geoffrey van Dyck is a professional dancer, choreographer and video maker. He’s worked as a Soloist in the ballet company of Grand Théâtre de Genève (2013-2020) where he danced roles like Tristan in Salue pour Moi le Monde (Joelle Bouvier) and Drosselmeyer in Casse Noisette (Jeroen Verbruggen). He has also performed in films The Line (Adrien Ouaki, 2016) and Résister (Tarek Aitmeddour, 2014). And in the musicals Grease, Mozart l’Opéra Rock and The Little Mermaid as well as in events The Fashion Week, Hermes, Smart, Areva in Paris (2008-2010).

As a choreographer he has created The Rite during Carte Blanche in the Conservatory National Supérieur de Musique et Danse (2012), Not Only One during the young choreographer evening Premier Pas in Grand Théâtre de Genève (2018) and Elephant Tail for the opening of HOSTBKK in Bangkok (2019)

Geoffrey has exams from National Supérieur de Musique et Danse contemporary section in Lyon (2010-2013 ), Internationale de la Danse in Paris. classique, jazz, contemporary, singing and acting, (2008-2010) and Centre Sociale Art et Loisir in Thaon les Vosges. hip hop and modern jazz (2000-2008).

Geoffrey van Dyck

Judith Simon

Gästlärare

Att få vara med på elevernas resa mot samma dröm jag hade är som att få dansa igen, fast genom elevernas framsteg. Det är ett privilegium att få arbeta vidare med det jag själv alltid haft min största passion för i livet.

Judith Simon är tidigare premiärdansös vid Kungliga Baletten. Hennes repertoar spänner i från rena klassiker som Svandrottningen i Svansjön till dramatiska roller som Aili i Birgit Cullbergs Månrenen.

Judith har under sin danskarriär arbetat med många framstående ballerinor och coacher så som Maya Plisetskaya, Natalia Makarova, Dame Berryl Grey, Merril Ashley, Sir Peter Wright, Galina Samsova, Valentina Savina, Monica Parker, Georgina Parkinson, Lynn Seymour med flera. Dessa balettlegender har inspirerat henne och givit henne ovärderlig kunskap i sin nuvarande roll som pedagog och coach.

Geoffrey van Dyck

Gabriel Davidsson

Gästlärare

Gabriel Davidsson began dancing at the Swedish National Ballet School in Gothenburg, Sweden in 2000. After moving to the United States, he studied at the Timothy Draper Center for Dance Education in N. Y. He finished his training at the Kirov Academy of Ballet in Washington D. C. with Anatoli Kucheruk. From 2009–2012 Davidsson was engaged at the Kansas City Ballet. He was a soloist with the Estonian National Ballet from 2012‐2015. Since 2015, he is a dancer with the Finnish National Ballet.

His repertoire includes The prince in Ben Stevenson’s “The Nutcracker”, Hans van Manen’s “Trois Gnossiennes,” as well as leading roles in ballets by Wayne McGregor, Nacho Duato, Natalia Horecna, Jorma Uotinen and George Balanchine. Gabriel Davidsson has performed in Festivals and workshops all over the United States, and in Europe. He is founding member of the Davidsson Organ and Dance Collaborative and has choreographed for the project and performed in recitals with the group in North America, Asia, and Europe since 2011.

Franco De Vita

American Ballet Theatre National Training Curriculum Associate Emeritus and Former Artistic Director, ABT JKO School (New York, USA). 

Franco De Vita received his dance training at the Conservatoire Royal de Charleroi, Belgium. He co-authored the ABT National Training Curriculum. Before joining ABT Mr. De Vita was Dean of Faculty and Curriculum at Boston Ballet School. He has taught for American Ballet Theatre, Boston Ballet, The Alvin Ailey American Dance Theatre and Hartford Ballet. Mr. De Vita co-directed the Hamlyn School in Florence, Italy and is a renowned authority on the Cecchetti Method.

As a performer, Mr. De Vita performed principal roles in many European companies, including Florence’s Maggio Musicale, Aterballetto and Le Ballet Royal de Wallonie. Franco has judged for international dance competitions, including the Prix de Lausanne and YAGP. Under Mr. De Vita’s leadership the ABT JKO School became a Partner School of the Prix de Lausanne. He received the Lifetime Achievement Award from Dance Teacher Magazine.

Raymond Lukens

American Ballet Theatre National Training Curriculum Associate Emeritus and Former Artistic Director, ABT National Training Curriculum (New York, USA)

Raymond Lukens was trained in New York City and had an international career as a ballet dancer; he co-authored the ABT National Training Curriculum and created the syllabi for the ABT/ NYU MA Program. He was a faculty member of the ABT JKO School. Before joining ABT, Mr. Lukens directed The Hamlyn School in Florence, Italy, was Ballet Master for Boston Ballet and Director of BB II. He has taught for ABT, The Alvin Ailey American Dance Theater, The Juilliard School and Dance Theater of Harlem; he has judged for international dance competitions, translated into Italian Joan Lawson’s book, Ballet Class, and has written several articles.

Mr. Lukens has also choreographed in the U.S.A. and abroad, including: two televised UNICEF galas, for The Intermezzo Ballet Company, for BB II and for ABT’s Opening Night Galas at the Metropolitan Opera House seasons featuring the ABT Studio Company and ABT JKO School dancers. Mr. Lukens was named the 2015 Lucia Chase Fellow in the School of Dance at the University of North Carolina School of the Arts.

Carina Bomers

Ballet teacher at Canada’s National Ballet School and a fellow of and examiner for the Cecchetti Branch of the ISTD (Toronto, Canada)

A graduate of the Professional Ballet/Academic Program at NBS, Carina Bomers went on to dance with the National Ballet of Canada and the Ballet Y's. Over the course of her performance career, she has toured across Canada, Europe and the United States, working with numerous astounding dancers such as Rudolf Nureyev, Mikhail Baryshnikov, Veronica Tennant, Karen Kain, Erik Bruhn and Celia Franca.

Carina Bomers returned to NBS for the Teacher Training Program in 1980, and then taught dance at the George Brown College School of Dance where she was also Artistic Director for the Youth Ensemble. Bomers has been on staff at NBS since 1983, teaching ballet and creative dance, and is presently the coordinator of the Dancers' Clinic, helping dancers to refine strategies to prevent and overcome injuries. She is also involved in outreach classes, both in Canada and abroad, and she has been a guest teacher at several professional ballet schools including the National Ballet Academy of Amsterdam and the Institut del Teatre in Barcelona, Spain. Carina is a Fellow of and examiner for the Cecchetti Branch of the ISTD.

Sarawanee Tanatanit

Former dancer at the American Ballet Theater, New York, and the ballet of the Grand Théâtre de Genève (Genéve, Switzerland)

Sarawanee has participated in many international dance competitions including Helsinki International Ballet Competition, Asian Pacific Ballet Competition and Adeline Genee International Ballet competition. Sarawanee was awarded the Royal Academy of Dancing Solo Seal in 1999. And become a Prize Winner of the 2001 Prix de Lausanne where she was offered an apprentice scholarship at American Ballet Theatre Studio Company in New York. The following year, she was accepted into the main ABT Company where she spent 7 years as a professional ballet dancer.

Sarawanee was named one of Dance Magazine’s “Top 25 to Watch” in 2008. She has performed on all the world class stages including “Ramakien” at Lincoln Center Festival in New York, the Youth American Grand Prix Gala and Benjamin Millepied’s tour in Cannes Dance Festival. Since 2008, she has been a soloist of the ballet of the Grand Théâtre de Genève in Switzerland.

In 2015, Thai television aired a life style documentary of Sarawanee, called “Thai DNA”, during the period of her time in Geneva. Currently she work as a freelance as guest judge for Asian Grand Prix, guest teacher at Swedish National Ballet School and in various ballet schools and universities in South East Asia.

Fatima de Cerqueira

Ballet teacher at the Royal Danish Ballet School and a former dancer of Ballet do Teatrp Palacio das Artes in Brazil and Companhia Nacional de Bailado in Portugal (Odense, Denmark)

Født og uddannet i Brasilien, dansens land. Efteruddannet i Paris ved Raymond Franchetti, Pariseroperaens direktør. Ansat som danser i Ballet do Teatrp Palacio das Artes i Brasilien, i Companhia Nacional de Bailado i Portugal og på Pantomimeteatret i København. Har arbejdet med de store koreografer, så som Hugo Dellavalle, Patrick Hurde, John Auld, Terry Westmoreland, Armando Jorge, Michael Corder, Georges Skibine, Rudi Van Dantzig m.fl., og dansede flere solopartier i balletterne Paquita, Raymonda, Svanesøen, Sylfiden, Romeo og Julia, Concerto Barroco, Ramifications, Carmina Burana. !

Har undervist ved alle betydningsfulde danseinstitutioner i Danmark og er i dag ansat ved Det Kgl. Teater Balletskolen Odense.

Erez Zohar

Certified Gaga Teacher

Erez started his dance training as a member of local companies including Hora Jerusalem and the Jerusalem Tap Dance Company, and he received several Sharett scholarships from the America-Israel Cultural Foundation as well as a grant from the Ministry of Culture and Education. A graduate of the Jerusalem Academy of Music and Dance’s high school, he joined the Batsheva Ensemble in 2002 and danced with Batsheva Dance Company from 2005-2012, rejoining the troupe from 2017. At Batsheva, he performed in repertory by Ohad Naharin, Sharon Eyal, and Yasmeen Godder and premiered his own choreography in several Batsheva Dancers Create programs.

Erez began teaching Gaga in 2003 and has taught throughout Israel and around the world. He is currently an independent dancer and creator as well as a certified therapist in the Ilan Lev method.

 

Heidi Vierthaler

Gästlärare i modern nutida dans (Stream-Flow movement method)

The inspiration for Stream-Flow came from very different angles. It is the starting point for all of my teaching and choreographic work for dance companies, universities and schools worldwide.

Heidi Vierthaler har en lång erfarenhet som dansare vid många internationella danskompanier, däribland the Forsythe Company, Ballet Frankfurt, Tanzwerk Nurnberg, Ballet Chicago and Pacific NW Ballet.

Heidi har även arbetat med NDT och är en flitig gästlärare vid bland annat Cullbergbaletten, Compania Nacional de Danza, Het National Ballet, Random Dance Company, Konservatorium Den Haag, Amsterdam University of the Arts, Palucca School Dresden och Akbank Sanat Istanbul.

Elisa Lons

Gästdansare från Kungliga Baletten Stockholm

Dancing is a gift. What a pleasure to be on stage! I love this unique and magic moment for sharing with the audience!

Elisa Lons kommer från Frankrike och avslutade sin dansutbildning 2015 vid Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. Sedan dess har hon jobbat vid ett flertal kompanier: Opéra National de Bordeaux, Ballet du Capitole de Toulouse, The Scottish Ballet in Glasgow, The Norwegian National Ballet i Oslo.

Elisa är anställd i Kungliga Baletten i Stockholm och dansar Prinsessan i Svenska Balettskolans uppsättning av Nötknäpparen.

Camilla Wiehen

Gästkoreograf

Att befästa varje individs kunnande och ge möjlighet till växande, genom medvetna förhållningssätt och ständigt utforskande, utvecklas eleven och elevens dans i sitt eget personliga uttryck. Upplevelsen av koreografi och mötet med scenrummets själ är en självklarhet. Dans är viktig, på allvar och byggs upp ur nyfikenhet, glädje och lust! Dans är magisk!

Camilla Wiehen är utbildad vid Danshögskolan och i New York vid bl a Martha Graham School och José Limon Dance Studio. Hon har frilansat som dansare i föreställningar, workshops, turnéer och film samt arbetat som koreografassistent och repetitör.

Camilla är adjunkt vid Dans- och Cirkushögskolans kandidatprogram i danspedagogik inom dans för barn och unga samt undervisar och koreograferar på Kungliga Svenska Balettskolan och Balettakademien i Stockholm.

Felix Skalberg

Danslärare i modern nutida dans

Att hjälpa dansare hitta och utveckla sitt egna språk som dansare samtidigt som de får komplettera sin teknik glädjer mig. Som dansare är ens egna integritet och vision grundläggande. Mitt mål är att de ska hitta och utveckla dessa faktorer.

Felix Skalberg tog sin examen vid Balettakademien i Göteborg våren 2014.  Därefter flyttade han till Holland för att turnera med danskompaniet "The Kiss Moves" i ledning av Dorottya Kiss. Sedan dess har Felix arbetat med koreografer som Sigge Modigh, Fotis Nikolaou, Olof Persson, Toby Kassel & Ingeborg Zackariassen m fl.

Som koreograf har Felix sedan 2016 skapat verk åt 3 Våningen, Gothenburg Fringe Festival & Atalante. 

Danielle de Vries

Gästlärare i modern nutida dans, improvisation och komposition, från GöteborgsOperans Danskompani

Dansen är min stora passion, det finns så mycket att utforska och det är min nyfikenhet som driver mig framåt. Det är spännande att få arbeta med den yngre generationens dansare, att få ge dem vägledning och få följa dem på deras resa.

Danielle de Vries är verksam dansare i GöteborgsOperans Danskompani. Danielle är född och uppvuxen i Göteborg. Hon startade sin utbildning på Svenska Balettskolan i Göteborg och flyttade därefter till Stockholm för att fullfölja sin yrkesdansutbildning vid Kungliga Svenska Balettskolan.

Som dansare på GöteborgsOperan har Danielle arbetat med en lång rad internationella koreografer som Sharon Eyal, Fernando Melo, Saburo Teshigawara och Anton Lachky. Hon har även skapat en internationell dansturné i Israel,  Japan och Sverige tillsammans med dansare från Batsheva dansensemble.

Ingeborg Zackariassen

Gästkoreograf och gästlärare i modern nutida dans från GöteborgsOperans Danskompani

För mig är det oerhört givande att få dela med mig av min erfarenhet som dansare och koreograf till den kommande generationen dansare. Att få möjligheten att vara en av de som öppnar dörrar till improvisationens värld är en stor ära.

Ingeborg Zackariassen är född i Bergen, Norge och dansare i GöteborgsOperans Danskompani. Tidigare var hon frilans och arbetade med bl a Skånes Dansteater. Ingeborg har även varit dansare vid den Norska Nationalbaletten (2000-2006).

Ingeborg Zackariassen arbetar också som kreatör. År 2015 skapade hon den undersökande installationen An antechamber, ett projekt som pågick under tre månader och skapades för fem dansare i GöteborgsOperans Danskompani. 2017 skapade hon och koreograf Toby Kassell Transition, en del av GIBCA Extended 2017 med föreställningar på bl a GöteborgsOperan.

Som kreatör har hon också deltagit i flera gränsöverskridande samarbeten, bl a a Space Revisited (2014), A Consequence of Mergence (2014), A Consequence of Mergence Part II (2015), Silent duet (2014) och Duo I (2013). Som koreograf har hon skapat verken Ingenstans (2011) och Settlement (2010).

Ján Špoták

Gästlärare i modern nutida dans, från GöteborgsOperans Danskompani

A great dancer is not only a result of one’s immense talent and hard work. Great dancer also mirrors your teacher’s capability of inspiring to dedication and creating a safe environment to try, fail, and grow. The best reward for every teacher is to be able to stimulate apparently ordinary people to extraordinary effort.

Ján Špoták kommer från Slovakien och är dansare vid GöteborgsOperans Danskompani. Jan är också koreograf och har skapat verk för Norrdans, Elle Dans i Slovakien samt för Nudans på GöteborgsOperan.

Jan har arbetat med vår tids stora koreografer, som Sidi Larbi Cherkaoui, Ohad Naharin, Mats Ek, Kajsa Giertz och Tim Rushton.

Jenny Nilsson

Gästlärare i klassisk balett

Jenny Nilson är tidigare premiärdansare vid Kungliga Baletten och har genom sin starka sceniska personlighet och gestaltningsförmåga blivit en av sin generations finaste dramatiska ballerinor. Hennes repertoar visar på både bredd och djup, från Svandrottning till Amman i Mats Eks Julia och Romeo. Redan tidigt i karriären uppmärksammades Jennys sceniska mognad och hon blev en favorit bland gästande koreografer.

Vid sidan av sin danskarriär har Jenny även utbildat sig till skådespelare, både på RADA (Royal Academy of Dramatic Art i London) och Teaterhögskolan i Stockholm.

Jenny trivs bäst i de stora dramatiska rollerna såsom Julia , Manon, Tatjana och Mary Vetsera i Mayerling men är lika hemma i den moderna repertoaren.

Lovisa Baldal

Danslärare i modern nutida dans

Mitt yrke som dansare är spännande, utmanande och i ständig utveckling. Det ger mig hela tiden möjligheter till nya upptäckter och utveckling i allt som handlar om rörelser. Dans och rörelse är en stor passion för mig och att undervisa är något jag brinner för.

Lovisa Baldal är utbildad vid Balettakademien i Göteborg, F.U.N.C.E.B (Fundacao Cultural Do Estado Da Bahia) och Escola Contemporanea de Ballet i Brasilien. Lovisa är frilansdansare och koreograf och har arbetat med en lång rad dansgrupper i och utanför Sverige.

Vid sidan av dansen har Lovisa ett starkt intresse för kampkonsten Kung Fu och Akademisk ridkonst som hon både tränar och undervisar i. Intresset och förståelsen för att ha en rörlig och funktionell kropp har funnits sedan tidig ålder och att hjälpa andra att uppnå sina mål ligger henne varmt om hjärtat.

Jérémie Neveu

Gästdansare från Kungliga Baletten Stockholm

The curiosity and the constant exploration of each step is endless, and that is precisely what makes dance so special and exciting because you never get bored of doing the same steps. You can still learn so much and you never stop discovering the richness of movement.

Jérémie Neveu är utbildad vid Paris Opera Ballet School och tog sin examen 2015. Han medverkande redan som elev i stora produktioner på Parisoperan, som Nötknäpparen och La Fille Mal Gardée. I tre år var sedan Jeremie vid Opera National de Bordeaux där han dansat i flertalet klassiska verk som Törnrosa, Coppelia, Romeo och Julia, Don Quijote samt i mer neoklassisk och modern repertoar såsom Petite Mort (Kylian), Minus 16 (Naharin), Pneuma (Carlson), The Concert (Robbins).

Jerome började 2018 vid Kungliga Operan i Stockholm och han gästdansar som Prinsen i Svenska Balettskolans uppsättning av Nötknäpparen.

Joakim Stephenson

Gästrepetitör för Nötknäpparen, solistdansare från Kungliga Baletten Stockholm

... that I see my dancers and contribute to them in such way that they grow and develop in technique and dance as artists.

 

Joakim Stephenson är utbildad dansare vid Kungliga Svenska Balettskolan och startade sin karriär på Kungliga Operan 1991 och blev solist 2007. Joakim började tidigt att koreografera och har skapat ett flertal verk till bl a Bergmanfestivalen på Fårö och till kompaniet Stockholm 59° North.

Joakim undervisar även och är ofta anlitad som coach i Sverige och utomlands.

Jonatan Davidsson

Gästlärare i klassisk balett från Kungliga Baletten

Jonatan Davidsson är solist i Kungliga Baletten och utbildad vid Svenska balettskolan i Göteborg, Draper Center for Dance i Rochester, NY, och Kirov Academy of Ballet, Washington DC.

Jonatan har även varit dansare vid Houston Ballet USA, 2006-2010, Rochester City Ballet 2011, National Ballet of Canada 2012 samt premiärdansare i Estlands Nationalbalett, 2013-2016.

Huvudroller: Rothbart/premiärdansören och pas de trois solo i “Drömmen om Svansjön” (Pär Isberg), Cesar i “Pontemolle” (August Bournonville), Onegin i “Onegin”, Solor i “La Bayadère”, prins Siegfried och Benno i “Svansjön”, prins Desirée och Fågel blå i “Törnrosa”, prins i “Nötknäpparen”, prins i “Askungen”, prins och jägaren i “Snövit”, Gurn i “Sylfiden”, The Owner i “Kratt”, “Trois Gnossiennes” pas de deux Hans Van Manen, Don José i Carmen.

Soloroller i baletter av: Stanton Welch, Wayne McGregor, John Neumeier, Alexander Ekman, Jiri Kylian, Kenneth MacMillan, Christopher Wheeldon, George Balanchine, Ben Stevenson, Ronald Hynd, James Kudelka, Alexei Ratmansky, Thomas Edur, Robert Binet, Gianluca Schiavone och Mai Murdmaa.

Mai Lisa Guinoo

Gästlärare i klassisk balett från GöteborgsOperans Danskompani

To be a professional dancer is such a beautiful and unique career! It takes a lot of hard work and dedication but being able to share our passion with an audience and touch them in different ways is very rewarding. I find it great to be able to pass that knowledge on, push boundaries and help form the next generation.

Mai Lisa är dansare i GöteborgsOperans Danskompani sedan 2013 och har arbetat med koreografer som Ohad Naharin, Jiri Kylian, Alexander Ekman, Sidi Larbi Cherkaoui, Sharon Eyal, Saburo Teshigawara & Itzik Galili och Stijn Celis.

Mai Lisa kommer från Norge och tog examen vid KIHO (Kunsthøgskolen i Oslo). Hon har även arbetat med Rambert Dance Company in London, IT Dansa in Barcelona and Carte Blanche in Bergen.

Maxime Lachaume

Gästlärare i klassisk balett från GöteborgsOperans Danskompani

Maxime Lachaume, dansare från Frankrike, blev medlem i GöteborgsOperans Danskompani 2013. Han startade sin professionella danskarriär i österrikiska ABC Dancecompany 2002. Tre år senare blev han medlem i schweiziska Flux Laboratorys kreativa team och säsongen 2007/2008 dansade han med Aenon Dance Theater i Grekland.

Till GöteborgsOperans Danskompani kom han efter fem år med nederländska Scapino Ballet. Maxime Lechaume har även praktiserat i Le Ballet de l’Opéra de Nice.

 

Micol Mantini

Gästlärare i klassisk balett

To be a professional dancer and to be able to share my passion with an audience and with my students is a wonderful and fulfilling experience. It makes me happy to pass that knowledge on and see the next generation grow.

Micol Mantini kommer från Italien där hon fick sin utbildning vid Balletto di Toscana Skola. Innan hon kom till GöteborgsOperans Danskompani 2005 dansade hon med Balletto di Toscana, Italien, Staatstheater Braunschweig, Badisches Staatstheater Karlsruhe och Saarländisches Staatstheater Saarbrücken, Tyskland.

Moa Sahlin

Gästlärare i modern nutida dans

Att fortsätta arbetet med nästa generation dansare i modern och nutida dans är en stor ära och en inblick i framtiden. Viljan att satsa och kanske förlora är mer användbar än önskan att lyckas och veta.

Moa Sahlin är koreograf och danslärare baserad i Göteborg och norra Europa. Moa förklarar sin danspedagogiska och koreografiska praktik genom att insistera på konstens egen centrala roll i samhället.

Hon återaktiverar de postmoderna praktikteorierna genom ett kritiskt utövande av feminismers utveckling i sin egen och samhällskroppars organisering. Det har hon gjort i många år genom bland annat Dansbyrån och dansbaren i Göteborg.

Valērija Kuzmiča

Danslärare i klassisk balett, från GöteborgsOperans Danskompani 

To become professional dancer requires a lot of hard work, dedication and passion to move. I try to inspire my students and motivate them to become the best selves. I find it great to be able to share and pass on my knowledge to the next generation.

Valērija Kuzmiča, dansare ifrån Lettland, är anställd vid GöteborgsOperans Danskompani sedan december 2015. Hon fick sin utbildning vid Riga Choreography School och Rotterdams dansakademi. Valerija Kuzmica har tidigare dansat med såväl helklassiska Lettlands Nationalbalett som med mer samtida kompanier, bland dem Dansgroep Amsterdam, National Dance Company Wales, Krisztina de Chatel sur Place och Korzo Theatre.

Terry Wright

Gästkoreograf och gästlärare i klassisk balett

Terry Wright är utbildad i London på Arts Education School, Barbican. Efter att ha vunnit Markova Cup i balett vid 17 års ålder dansade hon med English National Ballet. I kompaniet dansade hon tillsammans med många välkända dansare som Nureyev, Fonteyn, Makarova och Baryshnikov för att nämna några.

Terry har sedan många år tillbaka arbetat som biträdande konstnärlig ledare för klassisk balett vid Tring Park for the Performing Arts. Nu arbetar hon som internationell gästlärare och frilanskoreograf och har abetat med regissör Joss Whedon för den senaste Marvelfilmen “Avengers, Ultrons ålder”.

Toby Kassell

Gästlärare i modern nutida dans, från GöteborgsOperans Danskompani 

Toby Kassell är dansare i GöteborgsOperans Danskompani och kommer från England där han fick sin utbildning vid Royal Ballet School. Toby har dansat i Zürich Ballet, Ballet de Santiago de Chile, Aalto Theater Essen, Deutsche Oper Berlin, Komische Oper Berlin samt Saarländisches Staatstheater Saarbrücken.

2005 var Toby Kassell nominerad till ”most outstanding male dancer” av Dance Europe Magazine.

VIVIAN ASSAL KOOHNAVARD

Gästdansare från Berlin State Ballet

Hela processen av skapandet av en föreställning. Från arbetet som jag lägger ner i en balettstudio med min balettmästare eller koreograf till den unika upplevelsen som skapas tillsammans med publiken när jag står på scen.

Vivian Koohnhavard startade vid 10 års ålder sin utbildning på Svenska Balettskolan i Göteborg och sedan vidare på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Därefter fortsatte hon sina studier på John Neumeiers balettskola i Hamburg och vid Baletthögskolan – KHIO – i Oslo. Under sin studietid dansade hon även i kompanierna som är knutna till skolorna och har bl a gjort Arabisk dans i Nötknäpparen, Indisk prinsessa i A Flowering tree, i John Neumeiers Spring and Fall samt i Balanchines Theme and variations. Med Nationalbaletten i Oslo har hon dansat flera roller i Nötknäpparen, Serenade av Balanchine, Carmen av Liam Scarlett, Don Quijote av Nurejev och i Rooms av Alexander Ekman.

Vivian gästdansar som Sockerfén i Svenska Balettskolans uppsättning av Nötknäpparen.

Waldean Nelson

Gästlärare i modern nutida dans, från GöteborgsOperans Danskompani

Dance (with all of it’s various techniques, styles, ideas, challenges) is always ​ passed down from one generation to another​, ​individual to individual.​ It’s an almost sacred process. I ​see teaching as simply taking my place in that cycle and passing the information forward.

Waldean Nelson kommer från Brooklyn, New York och är dansare i GöteborgsOperans Danskompani. Waldean har en bred dansutbildning som inkluderar Dance Theater of Harlem, The Ailey School, Bryn Mawr College, Jacob’s Pillow, Philadanco och Springboard Danse Montreal. Han fick sin Bachelor från Arts in Growth och Structure of Cities (conc. in Architecture) med en examen i dans från Haverford College 2009.

Waldean har arbetat med Ronald K. Brown/Evidence, Jose Navas/Compagnie Flak, the 605 Collective, Kate Wallich/The YC och Camille A. Brown & Dancers.

Annika Zajac-Crouch

Gästlärare i drama

Det är så givande att kunna inspirera, vägleda och följa unga talanger under deras utveckling. Att skapa mål och möjligheter så att eleverna kan utveckla sin individuella talang och kompetens till sin maximala nivå är något jag brinner starkt för.

Annika arbetar som lärare inom drama, teater, röst, tal och sång vid PAS, Performing Arts School och vid musikalprogrammet på Högskolan för scen och musik. Annika har studerat musikal på Balettakademien och vid Arts Educational School i London samt är utbildad sångpedagog och Logonom vid Guildford School of Acting och University of Surrey.

Hon har arbetat inom musikal, opera, TV och i olika konsertsammanhang både i England och i Europa, i produktioner som Fame, A Little Night Music och La Traviata. Inom TV har hon en gedigen erfarenhet som programledare och röstprofil för TV3 och MTG. Dessutom används hon regelbundet som voice over artist för Cartoon Network, dokumentärer, ljudböcker och dubbning.

ACKOMPANJATÖRER

Elena Glagoleva

Ackompanjatör, piano för klassisk balett och scenisk folkdans

En stor del av balett är musik! Att som pianist vid Svenska Balettskolan få se eleverna inspireras av musiken är mitt största uppdrag och nöje.

Elena Glagoleva fick sin pianistutbildning under 11 år vid Musikskolan i Lwov, Ukraina. Sedan fortsatte hon sin utbildning vid Konservatoriet i Lwov i fem år, där hon även arbetade i 11 år som pianist och pedagog på musikgymnasiet.

1992 kom Elena till Göteborg och  började redan då vid Svenska Balettskolan. Hon har även spelat på Balettakademien och Dansforum.

 

Iwona Gnutek

Ackompanjatör, piano för klassisk balett och scenisk folkdans

Det är speciellt att få arbeta med barn som dansar på elitnivå och att får se dem växa inuti som artister med entusiasm och fantasi.

Iwona Gnutek kommer från en släkt med stora konstnärliga traditioner och konst har alltid varit en del av hennes liv. Iwona har stort intresse för dans och rytmik och dansade själv balett när hon var liten.

Iwona har över 30 års erfarenhet i balett- och dansvärlden. Hon har spelat för flera danskompanier och skolor som Malmö Stadsteaters Balett, Malmö Stadsteater Balettelevskola, Cullbergbaletten, Glenda Ravn Balettskola, Balettakademin och Angeredsgymnasiets yrkesdansarlinje. Iwona har även erfarenhet som pianolärare och gästpianist i Oslo och Stockholm.

Jolanta Berg

Ackompanjatör, piano för klassisk balett och scenisk folkdans

Att arbeta med barn i en elitutbildning är utmanande och inspirerande och det är roligt att se elevernas stora nyfikenhet och öppenhet för dans och musik.

Jolanta Berg började studera musik i Polen och erhöll en instrumental och pedagogisk masterexamen vid musikhögskolan The Karol Lipinski Academy of Music, Faculty of Music Education i Wroclaw.

Jolanta började som pianopedagog och ackompanjatör i Polen och spelade vid elevuppvisningar, tävlingar och examina vid de statliga musikskolorna samt medverkade tillsammans med elever i olika konserter. Jolanta har även spelat på Dansforum och GöteborgsOperan.

Lee Shiel

Ackompanjatör, pianist och trumslagare för klassisk balett, scenisk folkdans och modern nutida dans

To share the passion and explore the creative process as a musician is exciting and very rewarding. The relationship and energy between musician, dancer and teacher brings inspiration and class to life. Having live music gives a great satisfaction and is invaluable to the students.

Lee Shiel (GLCM Hons, PG Cert) studied Piano, Organ and Violin at The London College of Music (Graduating with Honours) and a Post-Graduate Piano Performance Certificate. As well as performing for various recitals and concerts, he was involved in Music Theatre, and also worked as Organist/Choirmaster in the London area. He later went on to work full time at the Royal Academy of Dance in London, and also played for many ballet schools in the London area.

Lee moved to the north of England in 2012 to work as a pianist for Northern Ballet in Leeds, also Northern School of Contemporary Dance, and then full-time at Tring School for the Performing Arts in 2017.

Marcin Dominik Gluch

Gästackompanjatör, piano för klassisk balett

Barnens Värld är en viktig del av våra liv. Deras kreativitet ger mig inspiration att utveckla deras konstnärsskap och att få vara med om att bygga deras framtid.

Marcin Dominik Gluch kom till Göteborg för tjugo år sedan efter sin examen som pianosolist vid Fryderic Chopin Musikademie i Warsawa. Marcin är även utbildad dirigent.

Han ger konserter runtom i världen och undervisar regelbundet kurser för pianister vid olika statliga musikskolor runtom i Europa. Marcin komponerar också egen musik för piano och andra instrument.

Mariana Palacios

Ackompanjatör, pianist och trumslagare för klassisk balett, scenisk folkdans och modern nutida dans

Being a pianist/percussionist for dance gives you the time and the space to work side by side with the dance teacher, and it gives you the opportunity to inspire the students and to help them develop their musicality in their training as a future professional dancers.

Mariana Palacios spelar både klassisk och modern repertoar. Eftersom hon även har dansat själv har hon stor förståelse för hur viktig musiken och musikern är för dansaren.

Sedan 2009 har Mariana främst fokuserat på att spela för dansklasser vid English National Ballet, GöteborgsOperan, Tivoli Ballet Theatre, Danscentrum väst, Balettakademien och RAD. 2014 blev hon klar med sin uppsats ”The piano music in the ballet class”, How can the pianist talk to the dancer, vid Göteborgs Universitet.

2016 avslutade Mariana sina studier vid Danish National School of Performing Arts i programmet “Musical Accompaniment for Dance”. Det ledde senare till att hon regisserade, producerade, komponerade och medverkade i dansfilmen SERES.

Wojciech Gluch

Gästackompanjatör, piano för klassisk balett

To work with young students in their education is of course a pleasure and obligation, but mostly it’s a source of new emotions, experience and knowledge.

Wojciech Gluch absolverade vid Warsawas Musikakademi med studier i musikpedagogik och kördirigering. Under 70- och 80-talet var han musikdirektör vid Varietéteatern och Studentteatern STS i Warsawa och specialiserade sig i ledning av vokalverkstan. Wojciech har komponerat mycket musikal-,tv- och filmmusik. Han har under många år dirigerat kvinnokören i Göteborg, Chorus Polonicus Gothoburghensis och där haft många internationella samarbeten.

2013 förärades Wojciech utmärkelsen Förtjänstkorset av den polska regeringen för sitt gedigna artistarbete.

ÖVRIGA AVDELNINGAR

Peyman Einbeigi

Leg. fysioterapeut

 

Dans ger glädje, allsidig rörelse och lekfull träning som skapar goda förutsättningar för barns fysiska, psykiska och sociala utveckling, vilket också ger mig inspiration att jobba med barn och dans.

Peyman är legitimerad fysioterapeut och har kandidatexamen från Göteborg Universitet. Han fick sin yrkesexamen i fysioterapi 1997. Därefter har han jobbat inom hälso- och sjukvård samt primärvårdsrehab under fyra år. Efterföljande arbete på primärrehabilitering inom Göteborg stad i sju år. Förutom grundutbildning har han även vidareutbildning på Masternivå, en fördjupning i idrottsmedicin inom idrott och dansskador.

Sedan 2007 har Peyman jobbat med barn och ungdomars träningsrehabilitering inom dans på Svenska Balettskolan. 

Kyoko Matsumoto

Lärare i kompletterande träning/Pilates

It’s my pleasure supporting the next generation by sharing my knowledge to discover yourself and the new possibilities in what your body is capable of. Dance is passion. Let’s explore together!

Kyoko Matsumoto är tidigare dansare i GöteborgsOperans Danskompani och GöteborgsOperans balett. Kyoko utbildade sig till dansare i Japan och senare till danslärare vid The Royal Ballet School i London.

Som dansare förstod Kyoko behovet av kompletterande dansträning för att både rehabilitera och förebygga dansskador och hon är idag certifierad pilatesinstruktör (Alan Herdman).

Philip Bergman

Lärare i pilates

Philip Bergman har sedan 20 år tillbaka en bakgrund både som dansare (klassisk balett och modern nutida dans) och som skådespelare samt koreograf. Philip har alltid använt kroppen som verktyg och uttrycksinstrument.

När Philip flyttade till Sverige från sitt hemland Tyskland vidareutbildade han sig till osteopat på Skandinaviska Osteopathögskolan i Göteborg.
Efter utbildningen kände han att han behövde en fysisk komponent till de behandlingar han ger för att få bästa möjliga resultat. Den komponenten hittade Phiip i Pilatestekniken, som han anser är det mest effektiva sättet att förbättra och träna kroppen på både för rehab and prehab. “… and for having a good time!”

Helena Nolberger

Husmor/ansvarig för måltider

Att arbeta för balettskolan är mycket lärande och intressant, att få vara med och följa barnens utveckling och lära sig om deras specifika kostbehov är mycket givande!

Helena är utbildad kock och har arbetat under många år på Landvetter flygplats och på Göteborgs Centralstation som arbetsledare i kall- och produktionsköket.

Sedan 2016 är Helena ansvarigt måltidsbiträde för Svenska Balettskolan.

Porträttfoto dansare från GöteborgsOperan: Tilo Stengel / Joakim Roos
Porträttfoto gästlärare: Okänt
Porträttfoto övrig personal: Emmy Jonsson
Rubrikfoto dansledning: Mats Bäcker
Rubrikfoto danslärare, gästlärare och ackompanjatörer: Emmy Jonsson
Rubrikfoto övrig danspersonal: My Bardin Björkman

Pin It on Pinterest