Tidigare elev från Svenska Balettskolan har av SWEA International tilldelats årets Sigrid Paskells Stipendium

Av fem dansare hittills är Emanuel Ippolito den andra talangen från Svenska Balettskolan i Göteborg som får Sigrid Paskells Stipendium. Emanuel erhåller 10 000 USD (ca 100 000 kr).

Emanuel Ippolito. Foto privat
Sedan 2004 delas Sigrid Paskells Stipendium ut till unga, lovande artister i början av sin karriär. Vart fjärde år ges stipendiet till en dansare.

Började tidigt

Redan som nioåring antogs Emanuel Ippolito vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Här visade han snabbt framfötterna och har sedan dess haft siktet inställt på att bli professionell dansare. Och det är inte första gången som han uppmärksammas. Men det här stipendiet är det största erkännandet hittills.

”Jag visste att jag blivit nominerad av Ettan Bratt. Hon är en ledande profil inom SWEA International. Jag känner henne inte men fick veta att hon sett mig dansa och berörts av det. Så jag tänkte det var mest en kul grej att bli uppmärksammad men sedan glömde jag av det. När jag så fick veta att jag fått stipendiet kändes det overkligt. Jag är så oerhört tacksam”, säger Emanuel Ippolito, som snart är klar med sin Bachelor i dans och redan börjat söka jobb.

Emanuel fick sin grundläggande dansutbildning på Svenska Balettskolan i Göteborg. Foto: Privat

Väjer inte för utmaningar

Dansvärlden är hårt drabbad av pandemin. Det gör det svårt att resa och göra auditions. Men Emanuel är van att kämpa och ser inga hinder. Han har sökt till många danskompanier i Skandinavien och Europa och även i USA och har flera auditions inplanerade. Han har även prövat på att koreografera själv.

”I min egen koreografi uttrycker jag mina med- och motgångar inom dansen och i övrigt, då min skolgång också präglats av dyslexi – dansen har varit och är mitt uttryckssätt”, säger Emanuel.

Emanuel Ippolito med klasskamrater på Svenska Balettskolan. Foto privat
Emanuel med klasskamrater på Svenska Balettskolan där dansdrömmen började. Foto privat

Han vet hur det känns

En person som vet hur det känns och är extra glad och stolt över Emanuels stipendium är Svenska Balettskolans konstnärlige chef Sebastian Michanek. Han var själv den första dansaren som fick mottaga Sigrid Paskells Stipendium 2005.

”Det är fantastiskt roligt att Emanuel fått detta fina erkännande. Det betyder mycket när man står på tröskeln till att bli professionell dansare. Stipendiet ger också en ekonomisk trygghet när man ska ta sig till auditions runt om i världen för att söka jobb. Det blir spännande att följa Emanuels fortsatta karriär. Vi sänder ett stort grattis och lycka till från hela Svenska Balettskolan i Göteborg där allt en gång startade”, säger Sebastian Michanek.

Pressrelease SWEA International

Radioinslag 6 april