Åk 9 på Svenska Balettskolan toppar årets betyg i Göteborg

Göteborgs stad har publicerat en sammanställning av årets betyg för grundskolan. Trots stadens samlade resultat klarade alla elever i åk 9 på Svenska Balettskolan målen i samtliga ämnen. Sammanställningen som kan ses bland annat hos Mynewsdesk, visar att eleverna i åk 9 på Svenska Balettskolan också toppar med högst meritvärde bland alla stadens kommunala skolor.

Jag är otroligt stolt och imponerad över våra nior och deras resultat! Men jag är inte ett dugg förvånad då jag har sett hur hårt eleverna jobbat och hur lärarna hjälpt och stöttat dem under året. Bra jobbat alla!

För att lyckas nå sina mål så måste eleverna vara målfokuserade, uthålliga och drivna. Och det är precis vad våra elever är. Dessa egenskaper tillsammans med all den kunskap som eleverna får under åren på Svenska Balettskolan hoppas jag skapar en stabil grund för att lyckas med fortsatta studier, oavsett man väljer att bli yrkesdansare, akademiker eller något annat.

På Svenska Balettskolan utbildar vi tänkande dansare och dansande tänkare.

Säger Johan Holmberg, rektor vid Svenska Balettskolan.

Svenska Balettskolan är en vanlig grundskola i åk 4-9 där eleverna också går en förberedande yrkesutbildning i balett och modern nutida dans. Skolan har riksintag och elever från hela regionen går på skolan. Förutom grundskolans vanliga ämnen har skolan även klassisk balett, modern nutida dans, pilates, styrketräning, akrobatik, scenisk folkdans, jazz- och streetdans samt drama på schemat.

Foto: Emmy Jonsson