GöteborgDirekt skriver om elev på Svenska Balettskolans uttagning till den internationella balettävlingen Pris de Lausanne

Dansande Hisingsbo tar en piruett ut i världen

Från första positionen till världens mest prestigefyllda balettävling på sex år. Femtonårige Hisingsbon David Didkovsky Mikadze spås en ljus framtid inom dansen.

“David Didkovsky Mikadze är femton år och har dansat balett i ungefär sex av dem.  Det var hans mamma som tyckte att han skulle söka till Svenska Balettskolan när han skulle börja fjärde klass, eftersom han gillade att dansa, och när han kom in valde hela hans familj att flytta från Borås till Hisingen. Nu kan David inte tänka sig ett liv utan baletten.”

Läs hela artikeln på GöteborgDirekt: https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/dansande-hisingsbo-tar-en-piruett-ut-i-varlden/reprkt!eo2WprvUO92FImJ4vBtyJQ/

Bild: David Didkovsky Mikadze går i nionde klass på Svenska Balettskolan i Hisings Backa. Han är enda svensk som gått vidare i Prix de Lausanne. Foto: Lina Persson (GöteborgDirekt)