Nytt rekord – 200 sökande till Svenska Balettskolan i Göteborg inför höstterminen 2020 – nu kan man söka till hösten 2021

Aldrig tidigare har så många elever sökt till Svenska Balettskolan. Ansökningsantalet till Göteborg har genom en rad satsningar ökat för varje år sedan 2018.

Att bli dansare är en elitsatsning som kräver lång träning. Precis som för elitidrottare gäller det att börja i tid. Idag finns två grundskolor i Sverige som erbjuder yrkesförberedande dansarutbildning på elitnivå från åk 4. Den ena ligger vid Selma Lagerlöfs torg i Göteborg. Det är Skolverket som på uppdrag av staten håller i ansökningsprocessen.

– Det är med stolthet vi mottagit beskedet från Skolverket att vi får fler ansökningar för varje år och nu även fler ansökningar än Stockholm, trots att vårt upptagningsområde är mycket mindre i antal, säger Sebastian Michanek, konstnärlig chef på Svenska Balettskolan i Göteborg.

Ökad kännedom

Skälen till denna utveckling är flera. Svenska Balettskolan har en specialinriktning och behöver ständigt nå nya årskullar. Det finns en tydlig koppling till de satsningar som gjorts för att öka kännedomen om skolan. Genom ökad synlighet, målgruppsriktad information, uppsökande event, öppet hus-dagar, dansläger, sommarkurser, barnföreställningar och inte minst baletten Nötknäpparen som ges på Lorensbergsteatern varje jul sedan 2018, har intresset för skolan ökat markant. Sist men inte minst ger den utåtriktade verksamheten eleverna viktig träning och erfarenhet i att uppträda inför publik.

En scen från Svenska Balettskolans 70-års gala på GöteborgsOperan, juni 2019. Foto: Tilo Stengel

Förra året firade Svenska Balettskolan dessutom 70-år med en stor jubileumsgala på GöteborgsOperan och utgivningen av en bok om skolans historia sedan starten 1949, skriven av Lis Hellström Sveningson. Så uppmärksamhet har inte saknats.

– Särskilt roligt är att vi i år även har rekord i ansökningar till årskurs 4. Det är det viktigaste året då vi kan starta nya klasser och en optimal ålder att börja träna dans på elitnivå. Vi har t o m familjer med barn som står på tillväxt i väntan på att få börja i årskurs 4, säger Johan Holmberg, rektor.

Det är fantastiskt att se att så många barn vill komma till vår skola, tycker Sebastian Michanek och
Johan Holmberg, som tillsammans leder Svenska Balettskolan i Göteborg sedan 2018.

Alla är välkomna oavsett hemkommun och det medför inga merkostnader

Många föräldrar vill se sina barn gå i en skola där de får röra på sig varje dag och utvecklas lika mycket fysiskt som teoretiskt och humanistiskt. Det ena gagnar dessutom det andra genom att barnen genom dansen tidigt lär sig att fokusera, strukturera, visa respekt och ta eget ansvar. En del familjer känner sig osäkra inför att släppa iväg sina 10-åringar till en skola längre bort från hemmet, men på skolan har man bara goda erfarenheter. Här finns elever som pendlar dagligen från kommuner och orter runt om Göteborg; Onsala, Lerum, Sätila, Torslanda, Alingsås, Uddevalla… och terminskort för resor till skolan ingår.

Göteborg i topp

Skolverket har i år fått in 197 ansökningar till Svenska Balettskolan i Göteborg. 128 av dessa gäller åk 4, varav 11 är pojkar. Totalt har 20 pojkar sökt till åk 4-9 i Göteborg. Sammanlagt har Skolverket fått in 348 ansökningar (åk 4-9) till Svenska Balettskolan i Göteborg och till Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Antagningsproven inför hösten 2020 börjar i Göteborg den 26 mars.

Diagrammet visar antalet sökande elever till Göteborg och Stockholm mellan åren 2011-2020.

Så går en audition till: Se och lyssna till vad eleverna tycker om att söka till en grundskola där de får dansa varje dag.