Ung talang vid Svenska Balettskolan får kulturstipendium

Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Laura Persson, går sista året på Svenska Balettskolan. Men redan nu har hon tydliga planer för sina fortsatta studier. Första siktet är inställt på en sommarkurs vid Den Kongelige Teater i Köpenhamn, som nu möjliggörs genom stipendiet från Västsvenska Kulturfonden. Tyvärr ställdes utdelningsceremonin in på grund av pandemin.

– Jag är ändå jätteglad över att få stipendium och så tacksam. Det gör att jag kan satsa på det jag verkligen vill göra och det är att bli professionell dansare, säger Laura Persson.

Stipendiet ska hon använda för att delta i en internationell sommarkurs vid Den Kongelige Teater i Köpenhamn.

Laura Persson, 15 år. Svenska Balettskolan/GalaPrix du Nord
Foto: Tilo Stengel

Talangfull balettelev

– Laura Persson är en otroligt talangfull balettelev, säger Sebastian Michanek, konstnärlig chef.

Redan förra året dansade Laura huvudrollen Clara i Svenska Balettskolans uppsättning av Nötknäpparen på Lorensbergsteatern. Tanken var att hon skulle göra rollen även i år. Men restriktionerna kring covid-19 har gjort att föreställningarna fått skjutas på till nästa år,

Tränar sex dagar i veckan

Tidigare i år skulle Laura Persson, trots sin ringa ålder, också ha deltagit i balettävlingen Prix du Nord. (tidigare Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition). Men även tävlingen har flyttats fram till nästa år. Till våren är tanken att Laura ska göra rollen som Wendy i skolans nya stora satsning, en originaluppsättning av baletten Peter Pan & Wendy. Något Laura ser mycket fram emot, inte minst scenen där Peter Pan och Wendy ska flyga över scenen. Det har de tränat på sedan i våras.

Vill studera vidare utomlands

Nästa stora mål för Laura efter grundskolan är att kunna börja studera vidare vid Jacqueline Kennedy Onassis School at American Ballet Theatre. Just nu lever Laura på hoppet i dubbel bemärkelse för att allt ska bli verklighet. Vi håller tummarna.

Se Lauras tävlingsbidrag till Prix du Nord/NBBC som visar hennes bredd inom både balett och modern nutida dans.

Klassisk balett: Solo ur La fille mal gardée

Modern nutida dans: Laura’s Swift Shift