Sebastian Michanek ny konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg

Efter 17 år ute i världen återvänder Sebastian Michanek till Svenska Balettskolan i Göteborg som skolans nya konstnärliga ledare.

“Det är en sann glädje att hälsa Sebastian Michanek välkommen (tillbaka) till Svenska Balettskolan i Göteborg som ny konstnärlig ledare för vår förberedande dansarutbildning! Jag är övertygad om att hans visioner och kreativitet kommer att hedra Svenska Balettskolans arv och föra oss in i framtiden, inte bara som nordens mest framstående dansskola utan även som en hub för dansens utveckling nationellt och internationellt! Hans välmeriterade danskarriär, likväl som tidigare erfarenheter som konstnärlig ledare samt stora intresse för utbildningsfrågor ligger till grund för vårt val av Sebastian”, säger Niklas Helleren, rektor för Svenska Balettskolan.

Sebastian Michanek har 9 års erfarenhet som konstnärlig ledare för The Gotland International Dance Seminar som under hans ledning var Nordens största sommarkurs för klassisk och modern nutida dans. En internationell plattform där ca. 120 elever årligen i åldrarna 12-19 år från hela världen fick möjlighet att arbeta tillsammans med högt renommerade danspedagoger, dansare och koreografer med fokus på kreativitet och trygghet.

“Jag älskar att hjälpa unga människor utvecklas till deras fulla förmåga. Jag tror på att hög kvalité och engagemang kommer genom att förstå potentialen hos varje enskild elev och pedagog. Jag står verkligen för allas lika värde och vill bidra aktivt för förståelse och ökad tolerans genom information och personlig kontakt”, säger Sebastian Michanek, ny konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan.

Sebastian har en bred erfarenhet som dansare. Han har vunnit Eurovision Young Dancers i modern nutida dans, dansat de ledande rollerna i de stora klassiska baletterna och gestaltat historiska roller på Ulriksdals och Drottningholms slottsteatrar. Genom sin danskarriär har Sebastian arbetat med vår tids största koreografer och dansat med Kungliga Baletten, Royal Danish Ballet, The Australian Ballet, Arena di Verona Ballet samt som gästdansare runt om i Europa.

Viktigaste roller: Titelrollen i Peer Gynt (Neumeier), Prinsen i Svansjön (Martins), Albrecht i Giselle (Maina Gielgud), Prinsen i Nötknäpparen (Ratmanski), Prinsen i Nötknäpparen (Greve), Titelrollen i Tristan (Pastor), Prins Ivan i Eldfågeln (Ratmanski), Lenskij i Onegin (Cranko), Lysander och Philostrat/Puck i En Midsommarnattsdröm (Neumeier), Petite Mort (Kylián) och The Vertiginious Thrill of Exactitude (Forsythe).

“Det är fantastiskt med den bredd man får uppleva som dansare. En av mina största upplevelser var att få dansa John Neumeiers Peer Gynt, en av de hårdaste manliga roller som finns. Att bli ett med scenrummet under en hel kväll och tillsammans med publiken få uppleva ett liv från födsel till död är mäktigt”, säger Sebastian Michanek, ny konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan.

Sebastian har också stor erfarenhet av utbildningsfrågor och var bland annat expert i Utbildningsdepartementets referensgrupp till utredningen “Ta Klass” som låg till grund för dansarutbildningens nya förordning 2011.

Sebastian Michanek tillträder posten den 1 december 2016

Svenska Balettskolans uppdrag

Regeringen har beslutat att det i Sverige ska finnas en yrkesdansarutbildning av internationell klass. Utbildningen är en elitutbildning som består av förberedande dansarutbildning i grundskolan (årskurs 4-9) och yrkesdansarutbildningen i gymnasieskolan. Yrkesdansarutbildningen är unik i det svenska utbildningssystemet – inte någon annan yrkesutbildning har som mål att eleverna ska vara färdigutbildade och konkurrenskraftiga på en internationell arbetsmarknad vid 18-19 års ålder.

Steget före gymnasienivån är den förberedande dansarutbildningen i årskurs 4-9 som bedrivs av Svenska Balettskolan i Göteborg. Syftet med utbildningen är att eleverna ska få de tekniska färdigheter och den konstnärliga uttrycksförmåga som krävs för att kunna antas till yrkesdansarutbildningen i Stockholm eller motsvarande internationell utbildning. Förutom en förberedande dansutbildning på elitnivå läser eleverna också skolans teoriämnen så att de har möjlighet att söka till samtliga nationella program på gymnasienivå när de har gått ut åk 9.

För intervju eller mer information:

Sebastian Michanek, +45 53 80 85 13 / sebastian@michanek.com
Niklas Helleren, 031 366 86 14 / niklas.helleren@norrahisingen.goteborg.se