Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska Balettskolan

Konstnärlig chef

Jag älskar att hjälpa unga människor utvecklas till deras fulla förmåga. Jag tror på att hög kvalité och engagemang kommer genom att förstå potentialen hos varje enskild elev. Vi ska utbilda medvetna, starka, kreativa och vackra dansare.

Sebastian Michanek har 9 års erfarenhet som konstnärlig ledare för The Gotland International Dance Seminar som under hans ledning var Nordens största sommarkurs för klassisk och modern nutida dans. En internationell plattform där ca. 120 elever årligen i åldrarna 12-19 år från hela världen fick möjlighet att arbeta tillsammans med högt renommerade danspedagoger, dansare och koreografer med fokus på kreativitet och trygghet.

Sebastian har stor erfarenhet av utbildningsfrågor och var bland annat expert i Utbildningsdepartementets referensgrupp till utredningen “Ta Klass” som låg till grund för dansarutbildningens nya förordning 2011.

Sebastian har en bred erfarenhet som dansare. Han har vunnit Eurovision Young Dancers i modern nutida dans, dansat de ledande rollerna i de stora klassiska baletterna och gestaltat historiska roller på Ulriksdals och Drottningholms slottsteatrar. Genom sin danskarriär har Sebastian arbetat med vår tids största koreografer och dansat med Kungliga Baletten, Royal Danish Ballet, The Australian Ballet, Arena di Verona Ballet samt som gästdansare runt om i Europa.

Det är fantastiskt med den bredd man får uppleva som dansare. En av mina största upplevelser var att få dansa John Neumeiers Peer Gynt, en av de hårdaste manliga roller som finns. Att bli ett med scenrummet under en hel kväll och tillsammans med publiken få uppleva ett liv från födsel till död är mäktigt.

Urval av roller: Titelrollen i Peer Gynt (Neumeier), Prinsen i Svansjön (Martins), Albrecht i Giselle (Maina Gielgud), Prinsen i Nötknäpparen (Ratmanski), Prinsen i Nötknäpparen (Greve), Titelrollen i Tristan (Pastor), Prins Ivan i Eldfågeln (Ratmanski), Lenskij i Onegin (Cranko), Lysander och Philostrat/Puck i En Midsommarnattsdröm (Neumeier), Petite Mort (Kylián) och The Vertiginious Thrill of Exactitude (Forsythe).

Sebastian ha också flera erfarenheter utanför dansvärlden. Han har bland annat arbetat som europeisk chef, coach och mentor inom näringslivet både nationellt och internationellt.

Porträttbild foto: Emmy Jonsson
Foto 1: Sebastian Michanek och Yao Wei som Prinsen och Odile i Svansjön av Peter Martins, Den Kongelige Teater | Foto: Henrik Stenberg
Foto 2: Sebastian Michanek som Peer Gynt av John Neumeier | Foto: Alexander Kenney, Kungliga Operan