SR, P4 Göteborg om varför Svenska Balettskolan presterar bäst bland Göteborgs grundskolor.

“Kommunala Svenska Balettskolan i Göteborg har för andra året i rad de högsta slutbetygen i stan, det visar Skolverkets årliga jämförelse bland grundskolor i kommunen.

– Genom dansen lär vi oss att klara av upprepande moment. I danslektionerna gör vi samma sak om och om igen och det liknar teorin på väldigt många sätt, säger eleven Madeleine Samuelsson.

Elevantalet på Svenska balettskolan i Göteborg har vuxit från 60 till 90 elever senaste fyra åren och skolan har som mål att framöver kunna erbjuda en gymnasieutbildning. I nuläget måste deras avgångselever söka sig till bland annat Stockholm och Oslo istället.”

Victor Norlander, P4 Göteborg.

Lyssna till inslaget här.