Svenska Balettskolan’s Mattheus Bäckström tog silver i Baltic Nordic Ballet Competition 2017

21 mars 2017 – Dansportalen rapporterar att skolans Mattheus Bäckström tog silver i Baltic Nordic Ballet Competition 2017 och om balettskolorna höga nivå på undervisningen.

Utdrag från artikeln:

Vid Stora Daldansens Nordic Baltic Ballet Competition 2017 i Falun kom sju av sexton finalister från Norge. De tog åtta av de fjorton priserna. Tävlingen hade i år lockat 43 unga dansstuderande ungdomar till Falun. Det var 19 juniorer och 24 seniorer, med en bra balans också när det gällde antalet pojkar och flickor. De kom från Sverige, Norge, Finland, Estland och Lettland. Årets tävling var den 30:e i ordningen.

“Vi möter ju elever från många olika skolor, men vi försöker bedöma dem efter internationell standard. Det är intressant att se varje skolas kvalitéer avspeglas i studenterna. Att så många skolor är representerade i finalen visar att skolorna har en hög nivå på sin undervisning.”

Läs hela artikeln på dansportalen.se