Svenska Balettskolans 70-årsjubileum – Mareld Deluxe

Svenska Balettskolan firar 70 år med en sprakande internationell dansgala 11 juni kl 18.00 på GöteborgsOperans stora scen

Välkommen till en exklusiv och sprakande internationell dansgala på GöteborgsOperans stora scen med gästdansare från bl.a. Kungliga Operan, GöteborgsOperans danskompani, Finnish National Ballet, Theater Basel Ballet och Víctor Ullate Ballet Company.

Förutom våra egna dansare får vi se dansare från några av Europas främsta dansskolor: Royal Ballet School, Kungliga Svenska Balettskolan, Det Kongelige Teaters Balletskole, Konsthögskolan i Oslo, Ballettskolen ved Den Norske Opera & Ballett, Alhanko Academy of Ballet, Tring Park School of Performing Arts och Finnish National Ballet School.

Vår utbildning är något helt speciellt och det ska firas! Vi är glad över att barn i Västra Götaland har denna unika möjlighet att förverkliga deras drömmar och bli dansare på högsta nivå. Vi är stolta över våra elever som genom skolans 70 år har utvecklat sig till professionella dansare på scener och i danskompanier över hela världen!

Den 11 juni får vi se ett axplock av skolans 70-åriga historia på scen till professionella internationella dansare som en gång varit elev på skolan och som nu kommit tillbaka för att hylla Svenska Balettskolan!

säger Sebastian Michanek, Konstnärlig chef för Svenska Balettskolan

Följ med på en härlig resa genom Göteborgs danshistoria där Svenska Balettskolan (fd Stora Teaterns balettelevskola) varit en av de drivande parterna sedan 1949.

Vi lovar en kväll med överraskningar, spännande gästartister och chansen att vara med och se morgondagens dansstjärnor födas.

Svenska Balettskolan är en grundskola i åk 4-9 med Sveriges yrkesförberedande dansarutbildning under samma tak!

Förutom de vanliga teoriämnena har alla elever klassisk balett, modern nutida dans, improvisation, pilates, styrketräning, akrobatik, scenisk folkdans, drama samt jazz- och streetdance på schemat.

Köp biljetter på http://opera.se, 031-13 13 00 eller i biljettkassan.