Deklaration för en samtida, inkluderande och hållbar balettutbildning

Bakgrund

Förlegade normer i balettvärlden

Den klassiska balettvärlden har en lång och rik historia, men har också präglats av förlegade normer och strukturer som påverkat dansares fysiska och psykiska välmående. Många av de utmaningar som funnits inom balett – såsom kroppsideal, kostvanor, hierarki och bristande kunskap om psykisk hälsa – har även varit vanliga inom andra elitkulturer, som idrott och scenkonsten i stort. Medan många områden i vår omgivning har utvecklats i takt med samhället, har klassisk balett på många håll släpat efter.

Trots att synen på sexualitet och identitet ofta varit mer accepterande inom dansvärlden än i samhället i stort, har andra avgörande frågor, såsom representation, kroppsideal och maktstrukturer, inte genomgått samma utveckling. Mångfald har länge varit begränsad, och uttagningar och ensembler har präglats av snäva normer kring längd, kroppstyp och utseende snarare än en bred syn på konstnärlig kvalitet och funktionalitet.

Negativ förstärkning, tystnadskultur och kompetens

Hierarkiska strukturer har skapat en kultur där kritik ofta framförts genom negativ förstärkning snarare än utvecklande vägledning, och bristen på insikt i psykiskt välmående har gjort att många dansare hanterat press utan rätt stöd. Tystnadskultur har också varit en del av denna struktur, där elever och dansare sällan vågat ifrågasätta eller lyfta problem kring arbetsmiljö, hälsa och ledarskap av rädsla för att det skulle påverka deras möjligheter till jobb, roller och karriär.

Ett stort problem är också att danslärare och balettmästare ofta saknar pedagogisk utbildning och istället går direkt från sin danskarriär till undervisning. De bär med sig sina egna erfarenheter från en tidigare tid, vilket riskerar att reproducera förlegade undervisningsmetoder. Utan kunskap om modern pedagogik, idrottsvetenskap och psykologi fortsätter vissa strukturer att leva kvar, trots att de inte längre speglar det samhälle vi lever i idag.

Svenska Balettskolans förändringsarbete och avståndstagande

Även Svenska Balettskolan i Göteborg (tidigare Stora Teaterns balettelevskola) har en historia som speglar dessa utmaningar. Skolan har utbildat dansare i över 75 år och har sedan flytten till Hisingen 1993 arbetat med frågor kring hälsa, inkludering och pedagogik. Trots detta kunde skolan och dess huvudman Göteborgs stad, i samband med att skolledningen byttes ut 2017/2018, konstatera att skolan inte kommit tillräckligt långt inom dessa områden. Ett omfattande förändringsarbete inleddes, med syfte att utveckla en balettutbildning som är både konstnärligt stark och hållbar för den enskilda dansaren. Arbetet har tagit flera år att utveckla, implementera och kvalitetssäkra. Idag är detta arbete en central del av Svenska Balettskolan i Göteborgs identitet och arbetet följs självkritiskt upp kontinuerligt.

Skolan tycker det är viktigt att ta ett tydligt avstånd från de förlegade normer och arbetsklimat som funnits och delvis finns kvar inom balettvärlden. Skolan vill verka aktivt för en hållbar, inkluderande och samtida danskultur – både genom arbetet på skolan men också genom att påverka dansvärlden i stort.

Nuläge

En samtida balettutbildning med hälsa och hållbarhet i fokus

Svenska Balettskolan i Göteborg har genomgått en omfattande förändringsprocess för att säkerställa att utbildningen inte bara upprätthåller en hög konstnärlig nivå, utan också är hållbar, inkluderande och i linje med modern forskning och samhällets utveckling. Skolan har aktivt arbetat för att bryta förlegade strukturer och skapat en utbildningsmiljö där elevernas fysiska och psykiska välmående står i centrum.

Idag präglas Svenska Balettskolan av en undervisningskultur där tradition möter samtiden. I ett systematiskt arbete integreras kunskap om hälsa, kost, ergonomi, mental träning och skadeförebyggande träningsmetoder. Eleverna får, förutom en stark dansteknisk grund, verktyg för att förstå och hantera fysiska och mentala utmaningar som dansare.

Mentorskap och kompetensutveckling för danslärare

Svenska Balettskolans mentorsprogram är en central del av utbildningen, där varje elev får individuell vägledning genom en utvecklingsplan med kontinuerlig uppföljning. Genom strukturerad återkoppling och ett målfokuserat arbete ges eleverna möjlighet att reflektera och ta ansvar för sin egen utveckling och progression.

Skolan har också investerat i djupgående kompetensutveckling. Danslärarna utbildas inom mental träning, motivation, skadeförebyggande träning och progressiv undervisningsmetodik, bland annat genom certifiering inom ABT Curriculum, som säkerställer att undervisningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Bryta tystnadskultur och främja trygghet

För att skapa en trygg och inkluderande skolmiljö har skolan infört tydliga rutiner för att hantera avvikelser och bryta ner tystnadskultur. Genom ett danshälsoteam och ett utökat elevhälsoteam arbetar skolan proaktivt med att förebygga skador, ge mentalt stöd och säkerställa att alla elever känner sig sedda och hörda. Elevinflytande och elevdemokrati är en självklar del av verksamheten med elevråd, skyddsombud, elevenkäter och exitsamtal för att kontinuerligt utveckla skolan i dialog med eleverna.

En hållbar dansare

En annan viktig aspekt för en dansutbildning är ett holistiskt förhållningssätt till träning och kost. Skolan har implementerat en evidensbaserad strategi där näring, sömn och återhämtning ses som en självklar del av elevernas prestation och välmående. I danshälsoteamet ingår en dietist som säkerställer att skolans måltider har tillräckligt närings- och energiinnehåll samt undervisar eleverna inom kost och träning.

Svenska Balettskolan utgår från en bred och modern syn på dans. Skolan ser det som avgörande att förbereda eleverna för en dansvärld som kräver både teknisk mångsidighet och konstnärlig bredd. Därför tränar eleverna på Svenska Balettskolan både klassisk balett, samtida dans, akrobatik och en bredd av kommersiella dansstilar för utveckla en dansteknisk bredd samt en djup förståelse för konstnärlig gestaltning och individuell uttryckskraft.

En balettutbildning i ständig utveckling

Svenska Balettskolan i Göteborg är idag en samtida balettutbildning där konstnärlighet, styrka och hållbarhet går hand i hand. Genom en samtida utbildningskultur och nytänkande skapas en skola där varje elev ges förutsättningar att växa, utvecklas och möta framtidens dansvärld med styrka, kunskap och integritet.

Framtid

Vårt fortsatta arbete

Även om skolan har tagit viktiga steg för en hållbar och inkluderande balettutbildning, finns det fortfarande områden där skolan kan förbättra och utveckla utbildningen. Skolan behöver kontinuerligt utvärdera och anpassa metoder för att möta de dagens utmaningar och behov. Skolan ser även ett stort behov av att aktivt påverka dansarutbildningen i Sverige och balettvärlden i stort. Genom att utmana traditionella normer, bidra med kunskap och driva förändringar vill skolan verka för en mer samtida, rättvis och hållbar balettkultur som stärker dansarens hälsa, utveckling och konstnärliga potential. 

Kompetensutveckling för skolans lärare är avgörande för att säkerställa att undervisningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. En fortsatt fördjupning behövs inom pedagogik, idrottsvetenskap och mental hälsa. Skolan vill också fortsätta stärka en öppen dialog mellan elever, lärare och ledning för att motverka tystnadskultur och säkerställa att rutiner för hantering av händelser finns och fungerar.

Skolan ser även att det är viktigt att fortsätta utveckla processer kring casting/rollbesättning och individuella träningsplaner. Ett fokusområde är att utveckla och etablera ett gemensamt pedagogiskt språk som tydligt tar avstånd från förlegade undervisningsmetoder.

En balettvärld i förändring

Samtidigt som Svenska Balettskolan skapat en utbildning som vilar på en samtida syn på en dansares välmående och utveckling, ser skolan att balettvärlden fortfarande ofta präglas av förlegade normer. 

Skolan anser att progression inom dans bör bygga på långsiktig utveckling, inte på en ögonblicksbild. Därför ifrågasätter skolan tävlingar och uttagningsprocesser för unga danselever och ser ett behov av att utreda om dess påverkan och om de gynnar elevernas utveckling i förhållande till hälsa och välmående.

Skolan upplever att högre utbildningar, balettävlingar och kompanier fortsatt har ett stort fokus på kroppens estetik snarare än dess funktion och kapacitet. Skolan vill verka för att en dansares förmåga, uttryck och tekniska skicklighet ska vara det som avgör – inte huruvida ens kropp matchar en historisk norm. Balettens traditionella estetik behöver utmanas utifrån kroppens funktion och hållbarhet. 

Vi driver förändringen framåt

Balettvärlden förändras, men många utmaningar kvarstår. Svenska Balettskolan fortsätter att driva på för en samtida, inkluderande och hållbar dansvärld.

Denna deklaration är en del av Svenska Balettskolans Policy för en samtida, inkluderande och hållbar balettutbildning.

Foto: Emmy Jonsson / Svenska Balettskolan

Föregående

Nästa

Pin It on Pinterest