Stort stipendium till lovande elev från Svenska Balettskolan

Vid en ceremoni på Gripsholms slott på söndagen, 22/9 2019, tilldelades David Didkovsky Mikadze, från Svenska Balettskolan i Göteborg ett stipendium ur Erkki Alhankos Stiftelse. I samband med utdelningen dansade David ett avsnitt från Kermessen i Brügge av August Bournonville, som han även framförde vid skolans 70 års-jubileumsgala.

David Didkovsky Mikadze, 16 år, är en av årets avgångselever från Svenska Balettskolan i Göteborg. Under sitt sista år på skolan utmärkte sig David vid ett flertal tillfällen, som en mycket lovande ung dansare. Bland annat deltog han som enda svensk i den internationella danstävlingen Prix de Lausanne, tidigare i år.

David har även haft framträdande roller i Svenska Balettskolans egen produktion Nötknäpparen och vid skolans 70-års jubileumsgala. David antogs inför hösten på Kungsthøgskolen i Oslo där han nu fortsätter sina studier mot en Bachelor i klassisk balett.

Stipendieutdelning på Gripsholm slott

Högtidlig ceremoni

Davids framgångar har uppmärksammats av Stiftelsen Erkki Alhanko som i år delar ut stipendium till tre unga, lovande dansare. Stipendierna delades ut under söndagen på Gripsholms slott i närvaro av familj och inbjudna.

I motiveringen nämndes att ”David dansar med en teknisk mognad för sin ålder. Men det är framför allt genom en fin presentation, en naturlig rättighet och dansglädje, som hans framträdanden utmärker sig. Om han fortsätter att utvecklas så här så spår vi en lysande framtid för David.”

En unik upplevelse och utmaning

I samband med ceremonin framträdde stipendiaterna på Gripsholms unika slottsteater med trägolv och kulisser i original från 1700-talet. Ett av få tillfällen som scenen använts sedan Gustav III:s tid. Och säkert en ny upplevelse och utmaning för de unga dansarna då scenen är den mest sluttande i hela Sverige.

“Det är otroligt roligt att elever vid vår skola åter igen utmärker sig. Det är ett bevis på skolans kvalitet men också otroligt meriterande och inspirerande både för David själv och alla hans lärare och skolkompisar” säger Sebastian Michanek, konstnärlig chef vid Svenska Balettskolan Göteborg.

De tre unga stipendiaterna som får dela på 100 000 kr är:
David Didkovsky Mikadze, Svenska Balettskolan Göteborg
Elsa Calissendorff, BASE23/Alhanko Academy of Ballet