Svenska Balettskolans Julbal 2021

Kära elever!

Snart är det jul och på skolan känner vi ju redan julstämningen stiga med alla förberedelser inför Lucia och Nötknäpparen. När jag var elev på skolan var en av de bästa händelserna på året när skolan samlades till skolans stora julfest. De unga eleverna fick dansa med de äldre och elev som lärare hade trevlig tillsammans. Som elev kände vi att balettskolan var något helt speciellt och vi elever fick lära oss om vikten med traditioner och det kulturarv vi har.

Julbal är inget unikt inom balettskolevärlden. De flesta balettskolor i världen har som tradition att samla alla elever till en festlig tillställning kring jul. Det som kännetecknar dessa tillställningar är att de ofta hålls på en gammal teater eller i festliga högtidssalar där gamla traditioner möter nya.

Av någon anledning försvann denna tradition från vår skola några år efter att jag slutade som elev. Så när jag kom tillbaka till skolan som ledare så startade vi upp traditionen igen med en årlig julfest. Och nu efter 4 år är vi klar till att ta steget till en riktig julbal i fina ”kungliga” salar.

Så i år bjuds alla elever och personal in till Svenska Balettskolans julbal måndagen den 22 november kl 16.00-21.00. Julbalen hålls i Frimurarhusets vackra pelarsalar mittemot Gustav Adolfs Torg. Under kvällen kommer vi bjudas på julbord, sång och dans. Under julbalen kommer alla elever till exempel dansa riktig vals i Pelarsalen till levande musik och flera överraskningar utlovas.

Dress code för julbalen är ”Julbal – finklädd”, ”Klänning / Kjol eller Skjorta med mörka byxor”. Om någon tänker, vad betyder nu detta? Så betyder det att man klär sig så som man själv tycker är finklätt. Då vi ska dansa vals passar klänning och kjol utmärkt. Någon kanske ändå tänker, ska jag ha galaklänning eller kostym på mig? Det är helt upp till dig, men det är en julbal och inte en vårbal eller galakväll, så du behöver inte gå så långt om det inte är så att du gärna vill. En kjol som går under knät eller till halva smalbenet och en fin blus går jättebra 🙂

Julklappen kommer i år vara helt speciell! I år kommer vi inte bara få något utan vi kommer också ge varandra något. Så alla bedes att medtag en bytesklapp som kostat max 30 kr. Åk 4 kommer sedan byta klapp med varandra, detsamma kommer åk 5 respektive åk 6 göra och högstadiet kommer inom stadiet byta klapp. När du ankommer så lägger du din julklapp i säcken märkt med din årskurs. Senare på kvällen kommer en “hemlig” gäst och delar ut klapparna. Skulle någon ha problem med denna uppgift kan ni bara skicka ett mail till karin.larsson@grundskola.goteborg.se så hjälper vi till. Vi säkrar att ingen känner sig utanför och alla kan vara med och ge en gåva till varandra.

Årskurs 4-6 gör sig i ordning på skolan och åker sedan tillsammans med sina mentorer till julbalen. Övriga elever tar sig själva till julbalen. Insläpp sker mellan 16.00-16.15.

Balen är färdig 20.50 och vi ber att elever i årskurs 4-5 blir hämtade mellan 20.50-21.00 eller att föräldern skickar ett meddelande till dansmentorn om eleven får åka hem själv. Övriga elever släpper vi 20.50.

Eventuella frågor skickas som vanligt till er mentor.

Både jag och Johan och hela skolledningen ser mycket fram emot att uppleva denna magiska kväll tillsammans med er!

Juliga hälsningar

Sebastian tillsammans med skolans glittrande rektor och skolledning