Elev från Svenska Balettskolan lever sin dröm i St Petersburg

Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om skicklighet, målfokus och lite tur.

Som sistaårsstudent på berömda Vaganova-skolan får han dansa balett på högsta nivå. Den första tiden blev dock inte som han tänkt sig.

Auguste Marmus framför Mariinskijteatern i St Petersburg. Foto privat
Auguste Marmus framför Mariinskijteatern i St Petersburg. Foto privat

För att förstå Augustes passion för dans får vi backa tillbaka till treårsåldern. Då ville hans mamma att han skulle röra på sig och eftersom hon var totalt ointresserad av sport satte hon honom i balettskola. Dessutom tänkte hon att han skulle få bra hållning.

Tre år gammal började Auguste dansa på skoj, på Dansforum i Göteborg. Några år senare fick han tips om Svenska Balettskolan av kompisen Elias Holm. När Auguste även fick se reklam om skolan skickade han in en ansökan – och kom in i årskurs 4! Att han sett filmen Billy Elliot hade också viss betydelse. Tiden på Svenska Balettskolan blev en stor omställning, med längre dagar, fler ämnen utöver den ordinarie grundskoleteorin och dansträning 5-6 dagar i veckan, istället för en. Men oj vad kul det var!

Majornapôjk
Auguste Marmus är uppvuxen i stadsdelen Majorna i Göteborg tillsammans med sin lillasyster Rosa. Hon går i Brunnsboskolans musikklasser. Deras föräldrar är lärare, så dansen är något som Auguste själv närt och utvecklat efter att hans mamma hade sått fröet.

En passion som han själv beskriver med ett citat av Verner von Heidenstam: ”Skönare lyss till en sträng som brast än att aldrig spänna en båge”.

Auguste Marmus i årskurs 4 höstterminen 2012 på Svenska Balettskolan i Göteborg. Foto: Emmy Jonsson
Auguste Marmus, åk 4, HT 2012 på Svenska Balettskolan i Göteborg. Foto: Emmy Jonsson

Sex roliga år
När Auguste blickar tillbaka på sina sex år på Svenska Balettskolan i Göteborg, är det enbart med glädje.

“Där och då förstod jag inte fullt ut vilken sjukt bra skola det är. Lärarna är fantastiska och jag fick många fina klasskamrater,” berättar Auguste över WhatsApp, från St Petersburg.

“Favoritåret var i nian. Då hände så mycket, jag fick dansa Hans i Hans och Greta och jag tävlade i Nordic Baltic Ballet Competition i Falun. Jag fick träna på svåra dansvariationer bland annat ur Satanella, och det året blev Sebastian Michanek, konstnärlig chef för skolan,” säger Auguste.

Förra julen var han tillbaka i Göteborg för att dansa i skolans uppsättning av Nötknäpparen och fick då chans att återse många av sina tidigare lärare.

Skicklighet och lite tur
Efter nian fortsatte Auguste i gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Där går han nu sista året, vilket är ett APL-år (arbetsplatsförlagt lärande). Normalt innebär det att man får praktisera i något danskompani. Men Auguste, som nyligen fyllt 18 år, har istället fått lov att göra sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg.

Att han getts denna möjlighet handlar om skicklighet, målfokus och lite tur. Under en sommarkurs i Dresden fick balettmästare Fethon Miozzi upp ögonen för Auguste och erbjöd honom en plats på Vaganova. Auguste tvekade inte en sekund.

– Även om Sovjetandan finns kvar så är St Petersburg en otroligt vacker stad och balett är enormt populärt i hela Ryssland, säger Auguste. Foto privat
– Även om Sovjetandan finns kvar så är St Petersburg en otroligt vacker stad och balett är enormt populärt i hela Ryssland, säger Auguste. Foto privat

Tuff start!
Innan Auguste kom till Vaganova-skolan i oktober var allt noga förberett med visum och besök hos polis. Men den första tiden blev ändå inte som han tänkt sig. Vid ankomsten till Ryssland var han tvungen att ha med sig ett negativt resultat på ett coronatest som inte var äldre än 48 timmar. Han fick ändå Corona i slutet av november och tillbringade sin 18-års dag den 7 december i en isoleringscell på Barnens Sjukhus nummer 5 i St Petersburg, tillsammans med tre militärkadetter.

“Vi var i princip inlåsta, fick inte träffa någon och jag kunde ju ingen ryska. Då kändes Sverige väldigt långt borta,” säger Auguste.

Men efter bara en dag med feber återhämtade han sig snabbt, och efter två veckors isolering fick han flytta in på skolans elevhem. Det hörs lång väg att han stortrivs.

I Ryssland är dansare kändisar och överallt på stan ser man reklam för balettföreställningar. På TV är balett lika stort som Idol. Att vara dansare är eftertraktat, dansen har hög status och därför är drömmen för alla som vill bli dansare att få gå på Vaganova.

Överallt på stan görs reklam för balett. Foto privat
Överallt på stan görs reklam för balett. Foto privat

Världsberömd skola
Vaganova Academy of Russian Ballet grundades 1738 och var känd som Imperial Ballet School fram till sovjettiden. Idag går 400 elever på skolan. Varje år söker upp till 3000 ungdomar varav 60 elever per år ges plats. Killar och tjejer tränar var för sig och i Augustes klass är de 17 killar. Fyra till är utländska studenter.

– Det har varit en dröm att få gå här! Jag kollade på uppdansningar härifrån i massor på Youtube innan jag kom hit. Miljön, traditionen, alla seder… det är så häftigt… den historiska balettsalen där så många stjärnor tränat; Nijinsky, Pavlova, Nurejev, Makarova, Baryshnikov… och nu får jag stå här, säger Auguste.

Auguste berättar vidare att lärarna är hårda och väldigt krävande, men att de samtidigt bryr sig mycket om eleverna på ett fint sätt.

“Deras engagemang är enormt. Jag var väl förberedd på vad som väntade tack vare hjälp och tips från min tidigare lärare på Svenska Balettskolan Roman Rumyantsev. Han vet vad som gäller i Ryssland. Även ledningen och mina lärare, Guy Abouy och Brendan Collins, på Kungliga Svenska Balettskolan har stor del i att jag är här. Utan allt detta stöd hade det inte gått.”

Auguste Marmus och Elena Lyskova i den berömda balettsalen där Agrippina Vaganova blickar ner från väggen. Foto privat
Auguste Marmus och Elena Lyskova i den berömda balettsalen där Agrippina Vaganova blickar ner från väggen. Foto privat

Hård träning
Alla danslektioner hålls på ryska, men Auguste tycker det fungerar bra. Stegen är på franska och de kunde han sedan tidigare. Tre gånger i veckan läser han ryska och pluggar parallellt sin gymnasieteori på distans. Dagarna är långa och börjar 08.30 med minst 2 1/2 timmar balett per dag. Därtill tränar man modern dans, agerande, historisk dans, rysk folkdans och pas de deux. Inför föreställningar och speciellt inför uppdansningar tränar man balett upp till fyra timmar om dagen och repeterar sedan fram till åtta-nio-tiden på kvällarna.

“Vi har föreställningar nästan hela tiden. Just nu repeterar vi på Fairy Doll (Dockfén), La Gioconda, Nötknäpparen och inför en kommande internationell gala,” säger Auguste.

På frågan om konkurrensen är hård svarar Auguste att “visst finns killar som är betydligt bättre, men jag håller ändå måttet,” hörs det i mobilen från St Petersburg.

Nevskij Prospekt i St Petersburg är en av stadens många vackra paradgator. Foto privat
Nevskij Prospekt i St Petersburg är en av stadens många vackra paradgator. Foto privat

Vill fortsätta dansa internationellt
Studierna vid Vaganova pågår fram till sommaren 2021. Därefter hoppas Auguste få anställning som dansare. Han ser sig främst som klassisk dansare och skulle gärna stanna kvar i St Petersburg för att få dansa med Kirov-baletten på Mariinsky-teatern. Men norska operan, finska operan eller något kompani i Tyskland lockar också.

Vi ser fram emot att följa Auguste och håller tummarna för att han håller sig frisk och stark. Då kan han gå hur långt som helst. För passionen finns där!

Byst av Agrippina Vaganova
Agrippina Vaganova

Vaganova Academy

Vaganova är en baletteknik och ett träningssystem utarbetat av den ryska dansaren och pedagogen Agrippina Vaganova (1879-1951).
Tekniken kan härledas från den förste balettmästaren Marius Petipas läror, under slutet av 1800-talet.
Men det var Agrippa Vaganova som förfinade denna form av klassisk balettundervisning och gjorde den till en livskraftig kursplan, som sedan spritts över världen.
Metoden smälter in element ur både traditionell fransk stil från den romantiska eran och ur atletiken och virtuositeten i italiensk Cecchetti-teknik.
Träningssystemet är utformat för att involvera hela kroppen i varje rörelse, med samma uppmärksamhet åt överkroppen, benen och fötterna.
Vaganova menade att detta tillvägagångssätt ökar kroppens medvetande, vilket i sin tur skapar harmoniska rörelser och en större och uttrycksfullare räckvidd.
Många av världens ledande balettskolor har antagit delar av Vaganova-metoden i sin egen utbildning. Skolan grundades redan 1738 av kejsarinnan Anna som Imperial Ballet School. Senare bytte man namn till Leningrad State Choreographic Institute.
Sedan 1957 bär skolan namnet Vaganova Academy of Russian Ballet – till ära och minne av sin främsta pedagog.

Artikeln finns även publicerad på dansportalen.se

Föregående

Nästa

Pin It on Pinterest

Share This