Elev vid Svenska Balettskolan mottog TSOs stipendium för unga talanger

Elin Roos elev vid Svenska Balettskolan mottog den 28 oktober 2018 TSO systrarnas stipendium för unga talanger under deras årliga höstkonsert med solister från GöteborgsOperan i Kronhuset.

Elin dansade ett smakprov av prinsessans variation från helaftonsbaletten Nötknäpparen som spelas på Lorensbergsteatern den 21 och 22 december där publiken får uppleva Elin på scen tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, Berlin State Ballet, Den Kongelige Danske Ballet, GöteborgsOperans balett, Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och Svenska Balettskolan Göteborg. Läs mer och boka biljetter på notknapparen.se

Motiveringen till stipendiet:

Genom att konsekvent arbeta med stor koncentration och framåtanda har Elin gjort stora framsteg i sin dansutveckling mot att bli en professionell dansare. I det sceniska framförandet visar hon på en stark integritet och använder i sin dansgestaltning en tydlighet i rörelsekvalitet och musikaliskt anslag.

”Jag är glad och ödmjuk för denna utmärkelse som kommer ge mig möjlighet att åka till en internationell dansskola i Dresden i sommar”

säger Elin Roos, dans elev vid Svenska Balettskolan

Elin är 15 år och går sitt 6e år vid Svenska Balettskolan i Göteborg där hon utbildar sig till professionell balettdansare. I våras kunde göteborgspubliken se Elin som titelrollen Greta i den klassiska baletten Hans & Greta av den brittiska koreografen Terence Etheridge och till jul ser vi hennes som huvudrollen Clara i Nötknäpparen. Elin kommer även i år representera Svenska Balettskolan i Göteborg vid den nationella uttagningen till balettävlingen ”Nordic Baltic Ballet Competition”.

”Det är otroligt roligt att få följa Elins utveckling som kommande dansare. Elin visar stort prov på att vara dedikerat till sin egen utveckling och att målinriktat fördjupar sin kunskaper som blivande scenkonstnär. Vi gratulerar henne till denna utmärkelse”, säger Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska Balettskolan

Helaftonsbaletten Nötknäpparen spelas 21 och 22 december 2018 på Lorensbergsteatern där publiken får ser dansare från Kungliga Baletten, Berlin State Ballet, Den Kongelige Danske Ballet, GöteborgsOperans balett, Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och Svenska Balettskolan Göteborg.