Alicia Vikander och Svenska Balettskolan gav en Lindy Hop Show vid galaföreställning

Stenastiftelsen firade sitt 25 årsjubileum med en gala på Göteborgs Konserthus den 3 december 2021. Under galakvällen tilldelades skådespelerskan Alicia Vikander 2021 års honorärstipendium och hon överraskade publiken med att ge en Lindy Hop Show tillsammans med sin egen gamla skola, Svenska Balettskolan.

Alicia Vikander dansade tillsammans med sin gamla skolkamrat Sebastian Michanek som nu är konstnärlig chef för Svenska Balettskolan och tillsammans med skolans elever från årskurs 8 och 9 dansade de Lindy Hop till Benny Goodmans klassiska musikstycket Sing Sing Sing från filmen Swing Kids.

Dansare: Alicia Vikander, Sebastian Michanek och elever från Svenska Balettskolan
Koreografi: Sebastian Michanek, Mauro Rojas, Marianne Törnblom och Jan Börjesson
Kostym: Anna Melin
Orkesterarrangemang: Carl Rasmusson
Musik: Göteborgs Symfoniker, dirigent Anja Bihlmaier

Presentation av Alicia och video från Svenska Balettskolan (01:04:42):

Presentation av Lindy Hop (01:17:54):

Presentation och Lindy Hop Show (01:19:12):

Kvällen inleddes med en festouvertyr – Stenastiftelsens beställningsverk till jubileet och under galan uppträde även några av stiftelsens tidigare kulturstipendiater – ett spektakulärt artistuppbåd med några av Sveriges främsta musiker, operasångare och scenkonstnärer. Publiken fick även en demonstration av Universeums nya visualiseringskoncept.

Stena A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades 1996 och har till och med år 2021 fattat beslut om utdelning av drygt 540 miljoner kronor i stöd till specifika projekt. Alla 155 tidigare kulturstipendiater liksom företrädare för stiftelsens olika projekt finns bland de inbjudna och några kommer att stå på scenen under kvällen. Uppträdandena kommer att varvas med glimtar från några av stiftelsens mest betydande donationer. Mer info om Jubileumsåret 2021 | Stenastiftelsen.