Svenska Balettskolan gör öppningsnummer för Disneys stora biofilm Nötknäpparen och de fyra världarna

Under premiärhelgen av Disneys nya film av Nötknäpparen och de fyra värdarna dansar Svenska Balettskolan i biosalongerna på Filmstaden Bergakungen utdrag från den riktiga baletten Nötknäpparen som spelas senare i december på Lorensbergsteatern i Göteborg.

Nötknäpparen och de fyra världarna
Regi: Lasse Hallström och Joe Johnston
Skådespelare: Keira Knightley, Morgan Freeman, Matthew Macfadyen, Helen Mirren och Mackenzie Foy

Biopubliken får träffa sockerfen och uppleva virvlande snöflingor som omfamnar Clara och hennes nötknäpparsoldat.

”Vi tycker det är riktigt roligt att få vara öppningsnummer för denna nya disneyfilm. Våra dansare från Svenska Balettskolan kommer fylla hela filmstaden med dans och vackra kostymer”, säger Sebastian Michanek, konstnärlig chef vid Svenska Balettskolan i Göteborg

Baletten Nötknäpparen spelas 21 och 22 december 2018 på Lorensbergsteatern där publiken får ser dansare från Kungliga Baletten, Berlin State Ballet, Den Kongelige Danske Ballet, GöteborgsOperans balett, Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och Svenska Balettskolan Göteborg.

Nötknäpparen är en föreställning som förutom dans bjuder på skådespel och julstämning för både små som stora.

Upplev den välkända julsagan där Clara och hennes nötknäpparsoldat bjuds på ett fantastiskt äventyr. I julnattens magi möter de en armé av råttor, går vilse i en snöstorm och besöker ett pepparkaksslott där julens alla sötsaker får liv. Allt till Tjajkovskijs älskade musik.

Läs mer och boka biljetter på notknapparen.se

En grundskola med Sveriges yrkesförberedande elitutbildning i dans

Svenska Balettskolan i Göteborg utbildar eleverna mellan åk 4 och 9 i klassisk balett och modern nutida dans. Skolan har riksintag och elever från hela Västsverige åker dagligen till denna unika grundskola för att utbilda sig till dansare samtidigt som de läser grundskolans vanliga ämnen. Efter grundskolan går eleverna vidare till Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm eller till yrkesutbildningar för dans utomlands, eleverna är också full behöriga inom de teoretiska skolämnena och har möjlighet att söka till samtliga nationella program på gymnasienivå när de har gått ut åk 9.

Förutom vanliga ämnen som matematik, svenska och engelska har vi klassisk balett, modern nutida dans, pilates, styrketräning, akrobatik, scenisk folkdans, jazz- och streetdans samt drama på schemat.

Syftet med den förberedande yrkesdansarutbildningen i grundskolan är att eleverna ska få de tekniska färdigheter och den konstnärliga uttrycksförmåga som krävs för att kunna antas till en yrkesdansarutbildning.

Skolan arbetar tillsammans med professionella dansare och koreografer från bland annat GöteborgsOperan och Kungliga Baletten för att ge eleverna de konstnärliga och tekniska färdigheter som förbereder dem inför att dansa på scen och möta publik. Flera gånger per år sätter skolan upp föreställningar på olika teatrar och åker ut på turné i regionen.